برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1391 , دوره  8 , شماره  32 ; از صفحه 343 تا صفحه 353 .
 
عنوان مقاله: 

شيوع اختلال يادگيري رياضي در دوره ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور، مرکز تحصیلات تکمیلی تهران
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان شيوع اختلال يادگيري رياضي در دانش آموزان دوره ابتدا استان قم در سال تحصيلي 1386-1385 انجام شد. بدين منظور 3282 دانش آموز پايه هاي سوم، چهارم و پنجم ابتدايي مناطق هفت گانه آموزشي استان به روش نمونه برداري سهميه اي انتخاب شدند و به آزمون هاي تشخيصي اختلال رياضي (ملک پور، 1373، فرامرزي، 1375) پاسخ دادند. وضعيت بينايي و شنوايي دانش آموزان بر مبناي پرونده سلامت آنها بررسي و ماتريس هاي پيشرونده ريون (ريون، 1956 نقل از ازخوش، 1379) در مورد دانش آموزاني که نمره پايين تر از نقطه برش گرفته بودند، اجرا شد و بر اين اساس دانش آموزان با نمره هوش پايين تر از هنجار يا داراي مشکل بينايي يا شنوايي از نمونه حذف شدند. يافته هاي پژوهش نشان دادند که شيوع اختلال يادگيري رياضي در نمونه پژوهش با ميزان شيوع گزارش شده در DSM-IV-TR تفاوت معنادار داشت و ميزان شيوع آن در استان قم بالاتر از ملاک مورد نظر بود. ميزان شيوع اختلال بر حسب جنس تفاوت معنادار نداشت اما شيوع آن در مناطق مختلف آموزشي متفاوت بود: منطقه 4 با نواحي 1، 2، 3 و 6 تفاوت معنادار نشان داد و منطقه 1 با 6 متفاوت بود. استلزام هاي حاصل از نتايج پژوهش در رابطه با پيشگيري، ارزيابي و تشخيص اختلال و مداخله گري مورد بحث قرار گرفتند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

علی پور، ا.، و شقاقی، ف.، و احمدی ازغندی، ع.، و نوفرستی، ا.، و حسینایی، ع. (1391). شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), 8(32), 343-353. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=163578



Vancouver : کپی

علی پور احمد، شقاقی فرهاد، احمدی ازغندی علی، نوفرستی اعظم، حسینایی علی. شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی). 1391 [cited 2022January22];8(32):343-353. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=163578



IEEE : کپی

علی پور، ا.، شقاقی، ف.، احمدی ازغندی، ع.، نوفرستی، ا.، حسینایی، ع.، 1391. شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), [online] 8(32), pp.343-353. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=163578.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 2662 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی