برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي شيوع اختلالات شنوايي در بين كودكان 6-3 سال مهدهاي كودك تحت پوشش سازمان بهزيستي استان تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
 
چکیده: 

مقدمه: نقص شنوايي به معناي "عملکرد غيرطبيعي يا کاهش عملکرد شنوايي به دليل وجود نوعي اختلال شنوايي است" Stach, 1997)). هدف هر برنامه غربالگري شنوايي در سنين پيش دبستاني و دبستاني، شناسايي دقيق آن دسته از کودکاني است که شنوايي آنها به علت وجود نوعي ضايعه انتقالي و يا حسي - عصبي آسيب ديده است. اگر چه برخي از اختلالات گوش مياني (مانند ترشح گوش مياني) ممکن است کم شنوايي قابل توجهي ايجاد نکنند، شناسايي آنها همواره بخشي از برنامه غربالگري شنوايي است، چرا که مي توانند بر توانايي يادگيري کودک تاثير گذار باشند.
مواد و روش پژوهش: مطالعه توصيفي حاضر به صورت مقطعي، از فروردين تا خرداد سال 1380 روي 577 کودک (278 دختر و 299 پسر) انجام شد. اين کودکان به صورت تصادفي، از بين کودکان مهدهاي کودک تحت پوشش سازمان بهزيستي استان تهران انتخاب شدند. پس از تکميل برگه آگاهي از وجود کم شنوايي توسط والدين، معاينه اتوسکوپي، غربالگري تون - خالص و غربالگري ايميتانس صورت مي گرفت.
يافته ها: در اين بررسي، 12.8 درصد اختلال مجراي گوش خارجي، 23.7 درصد اختلال پرده گوش، 34.3 درصد تيمپانوگرام ناهنجار، 35 درصد عدم وجود رفلکس صوتي، و 12.6 درصد کم شنوايي شامل 9.7 درصد کم شنوايي دو طرفه و 2.9 درصد کم شنوايي يک طرفه (11.6 درصد کم شنوايي انتقالي، 0.64 درصد کم شنوايي حسي - عصبي و 0.36 درصد کم شنوايي آميخته) مشاهده شد. 34.1 درصد کودکان نيازمند اقدامات درماني و يک نفر (0.2 درصد) از کودکان، نيازمند خدمات توانبخشي بودند و ميزان آگاهي والدين (1.73 درصد) و مربيان (2.07 درصد) از وجود اختلال شنوايي کودک در سطح پاييني قرار داشت. همچنين شيوع بيشتر اختلال شنوايي در گوش چپ و تفاوت معني دار بين دو گوش (P<0.05) در کليه موارد بررسي (به جز وضعيت رفلکس صوتي) مشاهده شد.
بحث و نتيجه گيري: با توجه به درصد بالاي نياز به اقدامات درماني و اثرات سو اختلالات شنوايي بر يادگيري کودکان در سنين پايين، و همچنين اهميت شناسايي و مداخله زود هنگام کم شنوايي در برنامه هاي توانبخشي شنوايي، آگاهي رساني و آموزش به افراد جامعه درباره اثرات کم شنوايي و نحوه پيشگيري و شناسايي آن از اهميت بسزايي برخوردار است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

لطفی، ی.، و جعفری، ز. (1380). بررسی شیوع اختلالات شنوایی در بین کودکان 6-3 سال مهدهای کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), 2(2-1 (مسلسل 5-4)), 7-13. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=16322



Vancouver : کپی

لطفی یونس، جعفری زهرا. بررسی شیوع اختلالات شنوایی در بین کودکان 6-3 سال مهدهای کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران. آرشیو توانبخشی (توانبخشی). 1380 [cited 2021May15];2(2-1 (مسلسل 5-4)):7-13. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=16322



IEEE : کپی

لطفی، ی.، جعفری، ز.، 1380. بررسی شیوع اختلالات شنوایی در بین کودکان 6-3 سال مهدهای کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), [online] 2(2-1 (مسلسل 5-4)), pp.7-13. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=16322.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 238 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی