نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1391 , دوره  15 , شماره  1 ; از صفحه 78 تا صفحه 86 .
 
عنوان مقاله: 

رعايت حقوق بيمار در مراکز بهداشتي درماني کلان شهر تبريز از ديدگاه مادران باردار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تبریز، خیابان گلگشت، خیابان عطار نیشابوری، دانشکده بهداشت و تغذیه، کدپستی: 5166614711
 
چکیده: 
مقدمه: کارآمدي سيستم بهداشت و درمان کشور نيازمند تعامل و مشارکت فعال بين گيرندگان و ارايه کنندگان خدمات سلامت است. مراکز بهداشتي درماني بايد محلي براي درک و احترام به حقوق و مسووليت هاي گيرندگان خدمات، خانواده هاي آن ها و ارايه کنندگان خدمات باشند تا در سايه تعهد دوجانبه، سلامت جامعه در بالاترين سطح ممکن تامين گردد. از اين رو، پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان رعايت حقوق گيرندگان مراقبت هاي دوران بارداري انجام گرديد.روش کار: يک مطالعه توصيفي مقطعي با مشارکت 185 نفر از مادران بارداري که در ماه نهم بارداري قرار داشتند، در 40 مرکز بهداشتي درماني و پايگاه بهداشتي کلان شهر تبريز در سال 90-1389 انجام گرفت. نمونه ها به روش تصادفي و به تعداد 3 الي 8 نفر از هر مرکز و پايگاه انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که روايي و پايايي آن تاييد شده بود استفاده گرديد. عملکرد مراکز و پايگاه ها در رعايت حقوق بيمار در 12 بعد از چهار محور حقوق بيمار از ديدگاه مادران باردار با امتيازدهي صفر (عملکرد بسيار ضعيف) تا ده (عملکرد مطلوب) بررسي شد و داده هاي جمع آوري شده در نرم افزار SPSS تحليل گرديد.يافته ها: از ديدگاه مادران باردار، همه محورها از عملکرد بالا و يا نسبي برخوردار بوده و ابعاد اعتماد و رازداري، رعايت حريم خصوصي، دسترسي، و استمرار دريافت خدمت، مطلوب بوده و بيشترين امتياز (9≤) را به خود اختصاص دادند. براي ابعاد مربوط به ارتباط و تعامل مناسب، دريافت خدمت در سريع ترين زمان ممکن، تامين امکانات رفاهي پايه و داشتن اختيار براي تصميم گيري آزادانه از ديدگاه مادران باردار عملکرد متوسط گزارش شده (8.99-7) و ابعاد انتخاب ارايه کننده خدمت، خدمت به دور از هرگونه آسيب و درد و رنج (ايمني)، ارايه خدمت توام با احترام و شايسته شان و منزلت، و ارايه اطلاعات و آموزش هاي ضروري به ترتيب پايين ترين امتياز عملکرد را دريافت نمودند (7>). در مجموع محور احترام به حريم خصوصي و رازداري بالاترين امتياز (95%) و محور حق انتخاب و تصميم گيري آزادانه کمترين امتياز (70%) را کسب نمودند. ضمنا در اين مراکز سيستم بررسي و پاسخگويي به شکايات وجود نداشت.نتيجه گيري: با توجه به اهميت رعايت ابعاد مختلف حقوق گيرندگان خدمت در طول دوران بارداري و عدم توجه کافي به اين مساله، لازم است توجه افزون تري به ابعاد با عملکرد ضعيف معطوف شده و سيستم دريافت، بررسي و پاسخگويي به شکايات مراجعه کنندگان ايجاد گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صادق تبریزی، ج.، و علی پور، ر.، و فرح بخش، م.، و قلی پور، ک.، و محمدزاده، م. (1391). رعایت حقوق بیمار در مراکز بهداشتی درمانی کلان شهر تبریز از دیدگاه مادران باردار. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم), 15(1), 78-86. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=160864



Vancouver : کپی

صادق تبریزی جعفر، علی پور رحیمه، فرح بخش مصطفی، قلی پور کمال، محمدزاده مجتبی. رعایت حقوق بیمار در مراکز بهداشتی درمانی کلان شهر تبریز از دیدگاه مادران باردار. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم). 1391 [cited 2022May29];15(1):78-86. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=160864



IEEE : کپی

صادق تبریزی، ج.، علی پور، ر.، فرح بخش، م.، قلی پور، ک.، محمدزاده، م.، 1391. رعایت حقوق بیمار در مراکز بهداشتی درمانی کلان شهر تبریز از دیدگاه مادران باردار. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم), [online] 15(1), pp.78-86. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=160864.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 78 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی