برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش مستقيم آگاهي واجي بر پيشرفت مهارت خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن، (گزارش مورد)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، بزرگراه جلال آل احمد، مقابل کوی نصر (گیشا)، خیابان دکتر علی محمد کاردان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، کدپستی: 1445983861
 
چکیده: 
زمينه: آگاهي واجي يکي از مهم ترين متغيرهاي پيش بيني کننده مهارت خواندن است که با روش هاي مختلفي آموزش داده مي شود. يکي از روش هاي آموزش آگاهي واجي استفاده از روش آموزش مستقيم است. پژوهش حاضر از اولين پژوهش هاي آزمايشي است که با هدف بررسي تاثير آموزش مستقيم آگاهي واجي بر پيشرفت مهارت خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن انجام شده است.مورد: سه دانش آموز پسر با اختلال خواندن در پايه دوم ابتدايي از يک مدرسه ابتدايي در منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان آزمودني هاي شرکت کننده در پژوهش انتخاب شدند. طرح پژوهش، تک آزمودني از نوع طرح چند خط پايه اي با آزمودني هاي مختلف بود. براي تشخيص اختلال خواندن، از آزمون خواندن و نارساخواني و مقياس تجديد نظر شده هوشي وکسلر کودکان و براي اندازه گيري پيشرفت مهارت خواندن، از آزمون محقق ساخته 100 کلمه اي خواندن استفاده شد. داده هاي مورد نياز در شرايط مختلف خط پايه، مداخله، و پيگيري جمع آوري شد. در شرايط مداخله آزمايشي هر آزمودني دست کم ده جلسه آموزش مستقيم آگاهي واجي به مدت 45-40 دقيقه دريافت کرد، اما در شرايط خط پايه و شرايط پيگيري هيچ يک از آنها آموزش مستقيم آگاهي واجي را دريافت نکردند. مقايسه عملکرد آزمودني ها در شرايط خط پايه، مداخله و پيگيري نشان داد که آموزش مستقيم آگاهي واجي بر پيشرفت مهارت خواندن هر سه آزمودني تاثير مثبت داشته و اين يادگيري در طول زمان پايدار مانده است.نتيجه گيري: آموزش مستقيم آگاهي واجي بر مهارت خواندن دانش آموزان داراي اختلال خواندن در دوره ابتدايي تاثير مثبت دارد و موجب افزايش مهارت خواندن در آنها مي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پیرزادی، ح.، و غباری بناب، ب.، و شکوهی‌ یکتا، م.، و یاریاری، ف.، و حسن زاده، س.، و شریفی، ا. (1391). تاثیر آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن, (گزارش مورد). (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, 21(1 (پیاپی 37)), 84-93. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=159757



Vancouver : کپی

پیرزادی حجت، غباری بناب باقر، شکوهی‌ یکتا محسن، یاریاری فریدون، حسن زاده سعید، شریفی احمد. تاثیر آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن, (گزارش مورد). (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research. 1391 [cited 2021December06];21(1 (پیاپی 37)):84-93. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=159757



IEEE : کپی

پیرزادی، ح.، غباری بناب، ب.، شکوهی‌ یکتا، م.، یاریاری، ف.، حسن زاده، س.، شریفی، ا.، 1391. تاثیر آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن, (گزارش مورد). (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, [online] 21(1 (پیاپی 37)), pp.84-93. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=159757.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 576 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی