برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ادغام در برنامه هاي درسي با تاکيد بر ادغام در آموزش پزشکي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، دانشکده پزشکی، تنکابن، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: پيشرفت روزافزون و تصاعدي علوم در دنيا و لزوم همگامي علوم پزشکي با اين روند، تغييرات برنامه آموزشي دوره پزشکي عمومي به خصوص دوره علوم پايه را از نظر محتوا و چيدمان به صورت ادغام يافته لازم گردانيده است. هدف از مطالعه حاضر بررسي متون مختلف درباره ادغام برنامه درسي در علوم پزشکي و ارائه مفاهيم، اهميت، انواع و مراحل ادغام در علوم پزشکي است.
روش ها: اين مقاله به صورت مروري بوده و با جستجو در پايگاه PubMed و وب سايت گوگل اسکولار (google scholar) و کتب و مجلات معتبر داخلي و خارجي در زمينه برنامه ريزي درسي و آموزش پزشکي با کليد واژه هاي integration، ادغام و تلفيق تهيه گرديده است. مقالات منتشر شده در فاصله سال هاي 2000 تا 2011 جستجو شدند. تعداد مقالات به دست آمده با اين روش حدود 50 مقاله بود که پس از مطالعه و بررسي حدود 31 مقاله و کتاب از بين آنها انتخاب و بررسي گرديد.
نتايج: اين مطالعه منجر به استخراج مفهوم ادغام، انواع ادغام در آموزش پزشکي، مراحل ادغام و اثربخشي ادغام از ديد پژوهش هاي مختلف گرديد. به طور کلي ادغام به عنوان تشکيل يک کل يا ترکيب سيستم هاي جدا از هم و ايجاد يک سيستم يکپارچه تعريف مي شود. دو نوع اصلي ادغام در آموزش پزشکي وجود دارد. ادغام افقي و ادغام عمودي، که در دوره هاي باليني، يادگيري ادغام يافته از طريق محيط يادگيري، بيشتر مورد تاکيد قرار گرفته است. هاردن براي رسيدن از يک آموزش مبتني بر موضوع به يک کوريکولوم ادغام يافته، طي يازده مرحله را پيشنهاد مي کند.
نتيجه گيري: ادغام، يک استراتژي مهم و يک مفهوم پيچيده در آموزش پزشکي است. مناسب ترين گام روي نردبان ادغام براي يک دانشکده پزشکي به فاکتورهايي مانند: برنامه موجود، تجربه و نگرش معلمان، دانشکده پزشکي مربوطه و اهداف کلي برنامه بستگي دارد. ادغام علوم پايه و باليني بر اساس ارگان هاي بدن منجر به افزايش يادگيري دانشجويان مي گردد. البته دقت به اين نکته که توالي يا تطبيق اطلاعات در دروس و حول يک ارگان، الزاما معادل ادغام براي فراگيران نبوده و تطبيق محتواي دروس توسط اعضاي هيات علمي و دانشجويان متفاوت از هم است ضروري است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

یمانی، ن.، و شاطرجلالی، م. (1390). ادغام در برنامه های درسی با تاکید بر ادغام در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 11(9 (پیاپی 38) (ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت)), 1202-1213. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=159394



Vancouver : کپی

یمانی نیکو، شاطرجلالی ماریا. ادغام در برنامه های درسی با تاکید بر ادغام در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390 [cited 2021July28];11(9 (پیاپی 38) (ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت)):1202-1213. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=159394



IEEE : کپی

یمانی، ن.، شاطرجلالی، م.، 1390. ادغام در برنامه های درسی با تاکید بر ادغام در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 11(9 (پیاپی 38) (ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت)), pp.1202-1213. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=159394.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 381 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی