برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي مهارت هاي تفکر انتقادي دانشجويان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکي اصفهان در طي دو نيمسال تحصيلي متوالي: تفکر انتقادي حلقه مفقوده برنامه هاي درسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: تفکر انتقادي يک صلاحيت محوري و لازم براي دانشجويان در کليه رشته هاي دانشگاهي است که به طور عمده از طريق برنامه هاي درسي قابل بهبود است. پژوهش حاضر با هدف ارزيابي مهارت هاي تفکر انتقادي دانشجويان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکي اصفهان در طي دو نيمسال تحصيلي متوالي در سال 89 طراحي گرديد.
روش ها: در يک مطالعه توصيفي-طولي مهارت هاي تفکر انتقادي 250 نفر از دانشجويان دانشگاه هاي اصفهان و علوم پزشکي اصفهان در دو مرحله (دو نيمسال تحصيلي متوالي) ارزيابي شد. ابزار گردآوري داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته و آزمون استاندارد مهارت هاي تفکر انتقادي کاليفرنيا (فرم ب) بود.
نتايج: ميانگين نمرات دانشجويان در دو دانشگاه در آزمون مرحله اول 2.22±7.48 و در مرحله دوم 2.00±5.94 بود و کاهش معناداري را نشان مي دهد (
p=0.000). هر چند نمرات تفکر انتقادي دانشجويان دو دانشگاه تفاوت معناداري نداشت، اما در هر دو دانشگاه نمرات مرحله دوم کاهش معناداري نسبت به مرحله اول داشت (p=0.000). همچنين، يافته ها نشان مي دهد نمرات دانشجويان در آزمون مرحله دوم در حيطه هاي استنباط، استدلال قياسي و کل آزمون کاهش معناداري يافته و صرفا در حيطه ارزشيابي نسبت به آزمون مرحله اول افزايش ديده مي شود (p=0.000).
نتيجه گيري: يافته ها حاکي از اين امر است که توجه به تفکر انتقادي به عنوان يک چالش جدي در آموزش عالي است و دانشجويان در وضعيت مطلوبي از تفکر انتقادي قرار ندارند تا آن جا که با بالا رفتن سنوات تحصيلي دانشجويان، مهارت هاي تفکر انتقادي افزايش نمي يابد. بنابراين، بازنگري مطلوب برنامه هاي درسي براي حل اين معضل مي تواند پيشنهادي موثر باشد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 126
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی