5 SID.ir | تاثير سرمايه انساني و فناوري بر رشد بهره وري کل عوامل بازرگاني ايران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير سرمايه انساني و فناوري بر رشد بهره وري کل عوامل بازرگاني ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

اين مقاله عوامل موثر بر رشد بهره وري کل عوامل توليد بازرگاني کشور را با تاکيد بر سرمايه انساني و فناوري، شناسايي و با استفاده از آمار سال هاي 1338-1383، مدل تصريح شده را تخمين مي زند. از نتايج تخمين تابع توليد ارزش افزوده بازرگاني براي محاسبه سهم هر يک از عوامل توليد در ارزش افزوده بازرگاني کشور استفاده و رشد بهره وري کل عوامل بازرگاني محاسبه شده است. مدل رشد بهره وري در قالب مباني نظري، شواهد تجربي و حقايق آشکار شده بازرگاني با تاکيد بر نماگرهاي سرمايه انساني و فناوري، شناسايي و برآورده مي شود.
نتايج نشان مي دهد با وجود نوسانات بهره وري نيروي کار بازرگاني طي دوره فوق و افزايش قابل ملاحظه در بعضي سال ها، کماکان سطح بهره وري کل بازرگاني در سال هاي پاياني دوره با سال هاي اول دوره برابر است. روند بهره وري سرمايه کل کشور و بازرگاني طي همين دوره، نزولي و با رشد منفي مواجه بوده و لذا تصوير اين نماگر در بازرگاني در مقايسه با کل کشور نامناسب تر است. نوسانات ادوار تجاري توليد ناخالص داخلي و ارزش افزوده بازرگاني با يکديگر هماهمنگ و هم جهت هستند. اين در شرايطي است که دامنه نوسانات ادوار تجاري ارزش افزوده بازرگاني بيشتر از توليد ناخالص داخلي کشور است. علاوه بر اين نوسانات ادوار تجاري بهره وري نيروي کار، بهره وري سرمايه و بهره وري کل بازرگاني هم جهت و هماهنگ با ادوار تجاري اقتصاد کشور هستند. نتايج مدل نشان مي دهد دو نماگر سرمايه انساني و فناوري بر رشد بهره وري کل بازرگاني تاثير مثبت و معناداري دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 93
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی