برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

آموزش راهبردهاي خواندن در زبان انگليسي به دانش آموزان پيش دانشگاهي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

هدف تحقيق حاضر، بررسي تاثير اجراي آموزش راهبردهاي خواندن در زبان انگليسي در برانگيختن آگاهي زبان آموزان نسبت به اين راهبردها، گسترش ميزان استفاده از راهبردهايي كه در حين خواندن مورد استفاده قرار مي گيرد و همچنين تقويت توانايي درك مطلب در حين خواندن بوده است. جهت اجراي اين تحقيق، 90 دانش آموز دختر مقطع پيش دانشگاهي در رشته علوم تجربي بر اساس روش نمونه گيري دسترس پذيري انتخاب شدند. پس از تعيين و شناسايي ميزان آگاهي اوليه و كاربرد راهبردهاي خواندن توسط زبان آموزان، آموزش راهبردهاي خواندن مورد اجرا قرار گرفت و در حين آموزش، ميزان كاربرد راهبردها در نتيجه آموزش، و پيشرفت زبان آموزان در طي فواصل زماني منظم با ياري جستن از تمرينهاي دوره اي و مصاحبه هاي بعمل آمده با زبان آموزان مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت. جهت گردآوري داده هاي تحقيق، دو نوع ابزار استفاده گرديد: يك آزمون خواندن و درك مطلب و دو پرسشنامه. به گروهي از زبان آموزان مشتمل بر 53 نفر (گروه آزمايشي) به مدت 15 جلسه راهبردهاي خواندن متون در زبان انگليسي آموزش داده شد. به گروه ديگر متشكل از 37 زبان آموز (گروه شاهد) مهارت درك مطلب به صورت سنتي تدريس گرديد. يافته هاي اين تحقيق به ماهيت غامض آموزش راهبردهاي خواندن اشاره نمود. اگرچه يافته ها نشان داد كه آموزش قادر است ميزان آگاهي زبان آموزان را نسبت به راهبردها و همچنين ميزان كاربرد و استفاده از راهبردها را افزايش دهد، با اين حال فراگيري برخي راهبردها توسط زبان آموزان به سختي انجام گرفت. يافته هاي حاصل از برگزاري يك آزمون درك مطلب در پايان دوره آموزش همچنين آشكار نمود كه آموزش ارائه شده منجر به افزايش چشمگير توانايي خواندن در افراد مورد مطالعه نشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 139
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی