مشخصات مقاله عنوان نشریه: آموزش مهارت هاي زبان (علوم اجتماعي و انساني شيراز) اطلاعات شماره: بهار 1391 , دوره 4 , شماره 1 (پياپي 4/66) ; از صفحه 107 تا صفحه 139 . عنوان مقاله: آموزش راهبردهاي خواندن در زبان انگليسي به دانش آموزان پيش دانشگاهي ايران نویسندگان: مهرپور سعيد*, صديقي فيروز, باقري زهرا آدرس: * دانشگاه شیراز چکیده: هدف تحقيق حاضر، بررسي تاثير اجراي آموزش راهبردهاي خواندن در زبان انگليسي در برانگيختن آگاهي زبان آموزان نسبت به اين راهبردها، گسترش ميزان استفاده از راهبردهايي كه در حين خواندن مورد استفاده قرار مي گيرد و همچنين تقويت توانايي درك مطلب در حين خواندن بوده است. جهت اجراي اين تحقيق، 90 دانش آموز دختر مقطع پيش دانشگاهي در رشته علوم تجربي بر اساس روش نمونه گيري دسترس پذيري انتخاب شدند. پس از تعيين و شناسايي ميزان آگاهي اوليه و كاربرد راهبردهاي خواندن توسط زبان آموزان، آموزش راهبردهاي خواندن مورد اجرا قرار گرفت و در حين آموزش، ميزان كاربرد راهبردها در نتيجه آموزش، و پيشرفت زبان آموزان در طي فواصل زماني منظم با ياري جستن از تمرينهاي دوره اي و مصاحبه هاي بعمل آمده با زبان آموزان مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت. جهت گردآوري داده هاي تحقيق، دو نوع ابزار استفاده گرديد: يك آزمون خواندن و درك مطلب و دو پرسشنامه. به گروهي از زبان آموزان مشتمل بر 53 نفر (گروه آزمايشي) به مدت 15 جلسه راهبردهاي خواندن متون در زبان انگليسي آموزش داده شد. به گروه ديگر متشكل از 37 زبان آموز (گروه شاهد) مهارت درك مطلب به صورت سنتي تدريس گرديد. يافته هاي اين تحقيق به ماهيت غامض آموزش راهبردهاي خواندن اشاره نمود. اگرچه يافته ها نشان داد كه آموزش قادر است ميزان آگاهي زبان آموزان را نسبت به راهبردها و همچنين ميزان كاربرد و استفاده از راهبردها را افزايش دهد، با اين حال فراگيري برخي راهبردها توسط زبان آموزان به سختي انجام گرفت. يافته هاي حاصل از برگزاري يك آزمون درك مطلب در پايان دوره آموزش همچنين آشكار نمود كه آموزش ارائه شده منجر به افزايش چشمگير توانايي خواندن در افراد مورد مطالعه نشد. کلید واژه: خواندن(Q3)آموزش(Q2)راهبرد(Q3)درك مطلب(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: درک مطلبمهارت خواندنآگاهی واج شناختیعملکرد خواندننگرشرفتارآموزش بهداشتایدزبرنامه ریزیبرنامه ریزی راهبردیامنیت ملیاستراتژیعملکرد خواندننارساخوانیآگاهی واج شناختیخواندن ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي بر بهبود خواندن، درک مطلب و سرعت خواندن دانش آموزانرابطه انگيزش خواندن و دانش پيشين با درک خواندن زبان آموزان غير فارسي زبانبررسي تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي بر درك مطلب دانش آموزان با مشكل درك خواندناثربخشي برنامه مبتني بر بازي هاي نرم افزاري با رويکرد زبان شناختي بر دقت خواندن و درک مطلب دانش آموزان با اختلال خواندنواکاوي اضطراب خواندن در زبان دوم از طريق انديشه درون گرايي مقالات همایشی مرتبط: مقایسه اثربخشی مولفه های فراشناختی دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال خواندن وعادی شهرستان اردبیلتاثیر برنامه منتخب حرکتی بر بهبود مهارت های حرکتی ظریف و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال خواندننقش ادراک حمایت معلم و جهت گیری انگیزشی در پیش بینی آگاهی فراشناختی راهبردهای خواندن در یادگیری زبان انگلیسیارزیابی مهارت خواندنتهیه متون فرهنگی خواندن برای سطح متوسط فارسی آموزان غیر فارسی زبان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 139 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی