برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تفکر انتقادي دانشجويان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني در سال 1389

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* ساری، کیلومتر 18 جاده خزرآباد، مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم، دانشکده بهداشت، کتابخانه
 
چکیده: 

سابقه و هدف: ضرورت پرداختن به تفکر انتقادي در آموزش علوم پزشکي در پاسخ به تغيير سريع محيط مراقبت بهداشتي مورد تاکيد قرار گرفته است. يکي از وظايف اصلي هر موسسه آموزشي پزشکي علاوه بر توسعه شايستگي هاي حرفه اي دانشجويان، توسعه مهارت هاي تصميم گيري، مساله گشايي و خود کارآمدي است که اين مهارت ها خود تحت تاثير توانايي تمرين تفکر انتقادي است. پژوهش حاضر با هدف بررسي تفکر انتقادي در دانشجويان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني مازندران انجام شده است.
مواد و روش ها: نمونه پژوهش شامل 196 دانشجوي کارشناسي و 28 دانشجوي مقطع کارشناسي ارشد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني مازندران است. روش پژوهش پيمايشي تحليلي و ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه تفکر انتقادي کاليفرنيا فرم ب مي باشد
.
يافته ها: سطح تفکر انتقادي جامعه پژوهش با ميانگين 10.19 پايينتر از ميانگين نمره در فرآيند استانداردسازي (15.89) بوده، اين امر بيانگر تفکر انتقادي ضعيف جامعه تحقيق است. ساير يافته ها نشان داد که بين تفکر انتقادي و متغيرهاي جمعيت شناختي مقطع تحصيلي و رشته رابطه معني دار وجود دارد. در بين ابعاد تفکر انتقادي تنها در بعد استنباط بين دو مقطع تفاوت معني دار مشاهده شد و مقطع کارشناسي ارشد ميانگين بالاتري داشت
.
استنتاج: نتايج پژوهش حاکي از ضعف تفکر انتقادي دانشجويان مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد در تمامي ابعاد است که اين امر ضرورت آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي در سطح دانشگاه ها را نشان ميدهد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 112
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی