برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1390 , دوره  9 , شماره  2 ; از صفحه 21 تا صفحه 40 .
 
عنوان مقاله: 

استفاده از الگوي بازاريابي اجتماعي براي کاهش رفتارهاي خطرناک رانندگي در رانندگان تاکسي شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: بازاريابي اجتماعي، استفاده از فنون بازاريابي تجاري براي افزايش قابليت پذيرش يک عقيده يا عمل در گروه هدف است. در اين مطالعه، تاثير يک مداخله مبتني بر بازاريابي اجتماعي بر رفتارهاي خطرناک رانندگي در بين رانندگان تاکسي شهر تهران بررسي شده است.
روش کار: در اين مطالعه نيمه تجربي، با انجام دو پژوهش کمي و کيفي بر روي رانندگان تاکسي دو منطقه تهران (گروه مداخله و کنترل)، اجزاي آميزه بازاريابي شامل محصول برنامه (پيام يادآور افزايش تمرکز بر اجتناب از عدم رعايت فاصله طولي و رانندگي نکردن بين خطوط)، قيمت، مکان و ترويج تعيين شد. با نصب برچسب پيام در مقابل ديد راننده، ارائه پمفلت و انتقال پيام از طريق سرپرستان خطوط در گروه مداخله، برنامه 8 هفته اجرا شد و 6 هفته بعد، وضعيت رفتارهاي هدف در دو گروه مقايسه شد.
نتايج: کاهش معني دار موارد مشاهده دو رفتار هدف در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل و افزايش معني دار نسبت شانس اجتناب از اين دو رفتار توسط گروه مداخله، بعد از اجراي برنامه نشان از تاثير مداخله طراحي شده داشت.
نتيجه گيري: تعيين گروه هدف اختصاصي، طراحي مداخله متناسب با نيازها و خواسته هاي مخاطب و توجه به عوامل موثر بر بازار رفتاري، اساس الگوي بازاريابي اجتماعي است. رعايت اين اصول در طراحي مداخلات رفتاري مي تواند کاهش رفتارهاي خطرناک رانندگي را به دنبال داشته باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مجدزاده، س.، و رشیدیان، آ.، و شمس، م.، و شجاعی زاده، د.، و منتظری، ع. (1390). استفاده از الگوی بازاریابی اجتماعی برای کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی در رانندگان تاکسی شهر تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی, 9(2), 21-40. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=158166



Vancouver : کپی

مجدزاده سیدرضا، رشیدیان آرش، شمس محسن، شجاعی زاده داوود، منتظری علی. استفاده از الگوی بازاریابی اجتماعی برای کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی در رانندگان تاکسی شهر تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 1390 [cited 2021June22];9(2):21-40. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=158166



IEEE : کپی

مجدزاده، س.، رشیدیان، آ.، شمس، م.، شجاعی زاده، د.، منتظری، ع.، 1390. استفاده از الگوی بازاریابی اجتماعی برای کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی در رانندگان تاکسی شهر تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی, [online] 9(2), pp.21-40. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=158166.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 269 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی