4 SID.ir | تاثير ارزشيابي هاي توصيفي و سنتي بر پيشرفت تحصيلي و اضطراب امتحان دانش آموزان پايه دوم مقطع ابتدايي شهر تهران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير ارزشيابي هاي توصيفي و سنتي بر پيشرفت تحصيلي و اضطراب امتحان دانش آموزان پايه دوم مقطع ابتدايي شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

ارزشيابي هاي توصيفي و سنتي مي توانند تاثيرات متفاوتي در حيطه هاي آموزشي و عاطفي داشته باشند. هدف تحقيق حاضر، بررسي تاثير نوع ارزشيابي بر پيشرفت تحصيلي و اضطراب امتحان دانش آموزان دوم ابتدايي شهر تهران بود. در اين تحقيق، 108 دانش آموز سال دوم ابتدايي مورد پژوهش قرار گرفتند. نيمي از آنها در مدارسي مشغول به تحصيل بودند که به شيوه ارزشيابي سنتي آزمون مي شدند و نيم ديگر همتاهاي آنها در مدارس توصيفي بودند. نمونه گيري به شيوه خوشه اي چند مرحله اي انجام گرفت و چهار ناحيه آموزش و پرورش شهر تهران مورد نمونه گيري قرار گرفت. آزمودني ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان و آزمون هاي پيشرفت تحصيلي درس هاي فارسي و رياضي مورد بررسي و داده ها با استفاده از تحليل واريانس دو راهه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج حکايت از معني دار بودن تفاوت هاي پيشرفت تحصيلي و اضطراب امتحان با توجه به نوع ارزشيابي در دانش آموزان داشت و دانش آموزاني که به روش توصيفي ارزشيابي شدند پيشرفت تحصيلي بالا و اضطراب امتحان پايين داشتند. اين الگوي تفاوت در مورد متغير اضطراب امتحان با جنسيت تعامل نشان داد و رابطه نوع ارزشيابي با اضطراب امتحان در گروه مونث مشاهده گرديد. اين يافته ها با ديدگاهي هماهنگ است که در آن ارزشيابي توصيفي با عملکرد تحصيلي بالا و اضطراب امتحان پايين رابطه دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 900
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی