4 SID.ir | عوامل تنش زا در آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري دانشکده پرستاري آبادان (سال 1388)
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

عوامل تنش زا در آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري دانشکده پرستاري آبادان (سال 1388)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* آبادان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
 
چکیده: 

زمينه و هدف:. تنش يکي از مشکلاتي است که مي تواند مانعي بر سر راه آموزش باليني پرستاري ايجاد کند و بازده آن را تحت تاثير قرار دهد. مطالعه حاضر با هدف شناخت عوامل تنش زا در آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان رشته پرستاري آبادان انجام شد.
روش تحقيق: اين مطالعه توصيفي- مقطعي، بر روي 47 نفر از دانشجويان پرستاري ترم هفت و هشت انجام شد. داده ها از طريق پرسشنامه اي مشتمل بر چهار حيطه ارتباط بين فردي، کارهاي باليني، احساسات ناخوشايند و تجارب تحقيرآميز جمع آوري گرديد و با استفاده از نرم افزار
SPSS و آزمون هاي آماري توصيفي (ميانگين، حداقل، حداکثر، انحراف استاندارد) و استنباطي آزمون t، تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: بيشترين ميزان تنش در حيطه احساسات ناخوشايند بود. عواملي چون عدم مراقبت کافي از جانب پرستار (
48.8%)، زجرکشيدن بيماران بد حال (41.9%)، و تذکر مربي در حضور کارکنان و پزشکان (44.2%) تنش زاترين عوامل بودند. دانشجويان برقراري ارتباط با ملاقاتي ها را تنش آورتر از برقراري ارتباط با سايرين دانستند و در حيطه مراقبت هاي باليني، تميز کردن بيماران بعد از دفع را پرتنش ترين کار باليني (32.6%) دانستند.
نتيجه گيري: با توجه به عوامل تنش زاي زياد در آموزش باليني دانشجويان مورد پژوهش، توصيه مي شود که با شناخت علل زمينه اي، تصميمات مناسبي براي مقابله و کنترل تنش اتخاذ گردد و روش هاي مقابله با تنش به دانشجويان آموزش داده شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 192
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی