برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1390 , دوره  8 , شماره  31 ; از صفحه 15 تا صفحه 24 .
 
عنوان مقاله: 

پيش بيني راهبردهاي مقابله اي تحصيلي بر اساس باورهاي خودکارآمدي و جهت گيري هدف دانشجويان دانشگاه شيراز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه خودکارآمدي، جهت گيري هدف و راهبردهاي مقابله اي تحصيلي دانشجويان است. همچنين در اين تحقيق خودکارآمدي تحصيلي، جهت گيري هدف و راهبردهاي مقابله اي تحصيلي دانشجويان دختر و پسر مورد مقايسه قرار گرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگي و مشارکت کنندگان شامل 248 دانشجوي دانشکده علوم تربيتي، مهندسي و دانشکده علوم پزشکي شيراز است که با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شده اند. راهبردهاي مقابله اي تحصيلي به وسيله پرسشنامه مقابله تحصيلي (ترو و کانل، 1984) اندازه گيري شده است. نتايج تحليل رگرسيون چند متغيره نشان داد که خودکارآمدي تحصيلي دانشجويان به صورت مثبت راهبردهاي مقابله اي مثبت و به صورت منفي رفتارهاي غير مقابله اي را پيش بيني مي کند. همچنين جهت گيري هدف تسلطي به صورت مثبت راهبردهاي مقابله اي مثبت و به صورت منفي راهبردهاي مقابله اي ناسازگارانه شامل مقابله فرافکن و انکاري را پيش بيني مي کند. علاوه بر اين، نتايج آزمون t نشان داد که دانشجويان دختر از جهت گيري هدف تسلطي و عملکردي بيشتري نسبت به دانشجويان پسر برخوردارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 183
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی