3 SID.ir | اثربخشي درمانگري به شيوه تنيدگي زدايي بر تنيدگي ادراک شده با توجه به سبک هاي هويت دانشجويان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثربخشي درمانگري به شيوه تنيدگي زدايي بر تنيدگي ادراک شده با توجه به سبک هاي هويت دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي درمانگري به شيوه تنيدگي زدايي بر تنيدگي ادراک شده با توجه به سبک هاي هويت مي باشد.
از بين دانشجويان مونث دوره کارشناسي پس از تعيين نوع سبک هويت 67 نفر که داراي سبک هاي هويت هنجاري و سردرگم/ اجتنابي بودند به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گروه کنترل گمارده شدند.
گروه آزمايشي در 12 جلسه يک ساعت و نيمه تحت درمان و پس از يک دوره سه ماهه مجددا مورد پيگيري قرار گرفتند. گروه کنترل هيچگونه درماني دريافت نکرد.
نتايج تحليل نشان داد که تنيدگي ادراک شده گروه آزمايش بطور معناداري نسبت به گروه گواه کاهش يافته است. همچنين يافته ها در مورد سبک هاي هويت نمايانگر اين بود که بر تنيدگي تاثير داشته است اما سبک هاي هويت نتوانسته اند تاثير معناداري در اثر بخشي آموزش تنيدگي زدايي بر تنيدگي ايجاد کند. پيگيري وضعيت افراد نشان دهنده پايداري تغييرات ايجاد شده است.
ارزيابي و تفسير رويدادها در تعيين ميزان تنيدگي نقش مهمي دارند و روش درمانگري به شيوه آموزش تنيدگي زدايي با تاکيد بر تغييرات شيوه هايي که در آن فرد «خود» را مورد خطاب قرارمي دهد بر تنيدگي موثر است همچنين هويت نيز به عنوان معياري نسبتا پايدار از يگانگي خود بر تنيدگي تاثير دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 104
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی