نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1391 , دوره  11 , شماره  41 ; از صفحه 7 تا صفحه 28 .
 
عنوان مقاله: 

نقش خودکارآمدي، ارزش تکليف، اهداف پيشرفت و درگيري شناختي در پيشرفت رياضي: آزمون مدل علي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 
هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير متغيرهاي خودکارآمدي، ارزش تکليف، اهداف تبحري، رويکرد- عملکرد، اجتناب- عملکرد و درگيري شناختي بر پيشرفت رياضي به «روش تحليل مسير» بود. 280 نفر از دانش آموزان سال سوم رشته رياضي شهر مهاباد در اين پژوهش شرکت کردند. آنان پرسش نامه خودکارآمدي رياضي ميدلتن و ميگلي (1997)، مقياس اهداف پيشرفت ميگلي و همکاران (2000)، خرده مقياس ارزش تکليف پينتريچ و همکاران (1991) و خرده مقياس راهبرد يادگيري عميق و سطحي کمبر و همکاران (2004) را تکميل کردند. نتايج تحليل مسير نشان داد که متغيرهاي برون زاي خودکارآمدي و ارزش تکليف اثر مستقيم مثبت و معناداري بر پيشرفت رياضي دارند. اثر مستقيم خودکارآمدي بر هر يک از اهداف تبحري، رويکرد- عملکرد، اجتناب- عملکرد و درگيري شناختي عميقا معنادار بود. ارزش تکليف با واسطه اهداف تبحري و درگيري شناختي عميق، اثر غيرمستقيم معناداري بر پيشرفت رياضي دارد، ولي اثر غيرمستقيم خودکارآمدي بر پيشرفت رياضي معنادار نبود. اهداف تبحري با واسطه درگيري شناختي عميق و سطحي اثر غيرمستقيم مثبت و معنادار بر پيشرفت رياضي دارد، و اهداف رويکرد- عملکرد و اجتناب- عملکرد از طريق درگيري شناختي سطحي به صورت غيرمستقيم و منفي بر پيشرفت رياضي اثر دارند. اثر مستقيم درگيري شناختي عميق بر پيشرفت رياضي معنادار نبود، اما درگيري شناختي سطحي اثر مستقيم منفي و معنادار بر پيشرفت رياضي داشت.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

غلامعلی لواسانی، م.، و حجازی، ا.، و خضری آذر، ه. (1391). نقش خودکارآمدی, ارزش تکلیف, اهداف پیشرفت و درگیری شناختی در پیشرفت ریاضی: آزمون مدل علی. نوآوری های آموزشی, 11(41), 7-28. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=156367



Vancouver : کپی

غلامعلی لواسانی مسعود، حجازی الهه، خضری آذر هیمن. نقش خودکارآمدی, ارزش تکلیف, اهداف پیشرفت و درگیری شناختی در پیشرفت ریاضی: آزمون مدل علی. نوآوری های آموزشی. 1391 [cited 2022May23];11(41):7-28. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=156367



IEEE : کپی

غلامعلی لواسانی، م.، حجازی، ا.، خضری آذر، ه.، 1391. نقش خودکارآمدی, ارزش تکلیف, اهداف پیشرفت و درگیری شناختی در پیشرفت ریاضی: آزمون مدل علی. نوآوری های آموزشی, [online] 11(41), pp.7-28. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=156367.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 633 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی