4 SID.ir | بررسي کاربرد فرهنگ هاي لغت دو زبانه: آيا ميزان کاربرد و نوع فرهنگ لغت باعث تفاوت در عملکرد نگارش به زبان دوم مي گردد؟
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي کاربرد فرهنگ هاي لغت دو زبانه: آيا ميزان کاربرد و نوع فرهنگ لغت باعث تفاوت در عملکرد نگارش به زبان دوم مي گردد؟

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهرکرد
 
چکیده: 

اخيرا کاربرد فرهنگ لغت دوزبانه در عملکرد آزمون نگارش به زبان دوم موضوعي بحث برانگيز گرديده است. نظرات متفاوتي بسته به برداشت ما از سازه مورد نظر و اينکه سيستم موجود، علاقه مند به چه نوع نگرشي (توليد- محور يا فرايند- محور) نسبت به مهارت نگارش و ارزيابي آن مي باشد، ارائه گرديده است. با توجه به نياز مبرم براي توليد انجام تحقيقات عملي، هدف اين تحقيق بررسي کاربرد فرهنگ هاي لغت دو زبانه، ميزان کاربرد و نوع فرهنگ لغت (فارسي به انگليسي، انگليسي به فارسي يا هر دو) در آزمون نگارش زبان دوم مي باشد. بهمين منظور، در يک روش موازنه اي از 60 زبان آموز انگليسي در خواست گرديد که 2 مقاله در 2 شرايط آزمون (يکي با استفاده از فرهنگ لغت و ديگري بدون استفاده از فرهنگ لغت) در زمان معين بنويسند. نتايج آزمون تي نشان داد که ميانگين نمرات نگارش آزمون با استفاده از فرهنگ لغت دو زبانه و بدون استفاده از آن تفاوت معناداري دارند؛ آزمون واريانس نيز حاکي از معنادار بودن متغيرهاي ميزان کاربرد فرهنگ و نوع فرهنگ دوزبانه بود. در ضمن، نوع فرهنگ دوزبانه از اهميت برخوردار بود؛ طوري که کاربران فرهنگ انگليسي به فارسي بالاترين ميانگين نمرات را دريافت داشتند. دستاوردهاي آموزشي در انتها براي زبان آموزان و معلمان ارائه گرديده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 377
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی