5 SID.ir | نمادپردازي اکبر رادي با تقابل دو «زن» در نمايشنامه «از پشت شيشه ها»

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

نمادپردازي اکبر رادي با تقابل دو «زن» در نمايشنامه «از پشت شيشه ها»

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

اکبر رادي از نمايشنامه نويسان نام آشناي ايراني است که در پردازش آثار هنري خود از سبک، زبان و بيان ويژه اي برخوردار است. از ديرباز، او به واقع گرايي در ادب نمايشي نام بردار بوده؛ اما گاهي نيز در طرح ديدگاه هاي اجتماعي خود، از زبان و بيان نمادين بهره برده که برايند آن، خلق تيپ ها و فضاهاي نماديني است که با وجود ملموس و واقعي بودن، مي توانند نمونه اي براي تيپ هاي مشابه و شرايط همسان باشند. از اين رو، برخي آثار رادي تن به تاويل هاي گوناگون مي دهند و مي توان از رويکردهاي مختلف به آن ها نگريست. ازجمله آثار رادي که از چنين قابليتي برخوردار است، نمايشنامه «از پشت شيشه ها» ست. در اين اثر، رادي با به کارگيري صنعت هاي مدرن، کوشيده است تا چالش بي امان و آشتي ناپذير روشن فکر امروز را با جريان نوگرايي بي ريشه به نمايش درآورد.
در اين پژوهش، تلاش شده است تا شگرد رادي براي بيان نمادين ديدگاه هايش در نمايشنامه يادشده واکاوي شود. نتيجه پژوهش نشان مي دهد، نويسنده اين بيان نمادين را با پردازش شخصيت زن و وانهادن نقش اساسي روايت بر دوش او خلق کرده است. در اين روايت، نويسنده با به کارگرفتن شگرد قرينه سازي، دو تيپ زن را در کنار و در اصل، در برابر هم قرار داده است؛ يکي، زني است متجددماب با تجددي بي اصالت و ديگري، زني معمولي از نوع امروزي آن با همان دغدغه هاي فکري و رواني. از اين ديدگاه، هر يک از شخصيت ها، به ويژه زنان نمايشنامه، مي توانند نماينده يک تيپ يا مرام فکري و فرهنگي خاصي باشند که در فضاي اثر، در کنار هم نقش آفريني و در اصل، طرح ديدگاه مي کنند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 305
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی