برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه رابطه سلامت روان و سرسختي روان شناختي در دانشجويان سال اول و آخر پزشکي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* ایران، اهواز، دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه روان شناسی بالینی
 
چکیده: 

زمينه: تامين سلامت روان دانشجويان پزشکي به دليل ماهيت استرس زاي رشته تحصيلي و ارتباط مستمر و متقابل با بيماران در جهت تحقق بهداشت رواني جامعه حايز اهميت است. هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه ميان سلامت روان و سرسختي روان شناختي در دانشجويان پزشکي و مطالعه مقايسه اي اين دو متغير در دانشجويان سال اول و آخر پزشکي است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگي است که با روش نمونه گيري در دسترس بر روي دانشجويان سال اول و آخر پزشکي دانشگاه جندي شاپور اهواز انجام گرفت. نمونه مورد بررسي شامل 170 نفر متشکل از 85 نفر دانشجوي دختر و پسر سال اول پزشکي و 85 نفر دانشجوي سال آخر بود. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه سلامت روان
SCL-90-R و پرسشنامه پيمايش ديدگاه هاي شخصي بودند.
نتايج: نتايج حاصل آشکار ساخت که رابطه معناداري ميان سرسختي روان شناختي و هريک از مولفه هاي آن با متغير هاي سلامت روان به جز افکار پارانوئيد و روان پريشي دانشجويان پزشکي وجود داشت (
P<0.001). نقش ويژگي تعهد از دو مولفه ديگر سرسختي روان شناختي در ارتباط با سلامت روان مهم تر بود (P<0.001). همچنين تفاوت معنا داري بين سلامت روان و سرسختي روان شناختي دانشجويان سال اول و آخر پزشکي وجود داشت.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش نشان داد که دانشجويان سال آخر رشته پزشکي نسبت به دانشجويان سال اول از سلامت روان و سرسختي کم تري برخوردار بودند. به کارگيري اقدامات روان شناختي جهت تامين بهداشت رواني دانشجويان پزشکي توصيه مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 216
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی