نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تبيين مزايا و معايب روش هاي مختلف ارزشيابي اساتيد از ديدگاه اساتيد دانشگاه علوم پزشکي کرمان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ابتدای هفت باغ، کرمان، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: ارتقا کيفيت آموزشي امروزه از ارکان يک سيستم آموزش عالي معتبر تلقي مي شود و مطمئنا ارزشيابي و پايش کيفيت تدريس اساتيد براي رسيدن به اين هدف بسيار مهم است. اما پژوهش هاي مختلف نشان داده ارزشيابي اساتيد يکي از جنجال برانگيز ترين مباحث آموزش پزشکي است و نياز به تامل و تحقيق بيشتر دارد. در اين ميان تجربيات اساتيد که هدف اين ارزشيابي مي باشند، بسيار سودمند است.روش کار: مطالعه حاضر بصورت کيفي، به روش فنومنولوژي انجام شد. براي جمع آوري اطلاعات از اساتيد علاقمند دعوت شد که در 4 گروه بحث متمرکز، 8-6 نفره شرکت کنند. سوالات به صورت باز و ساختار نيافته بود. اساتيد روشهاي مختلف ارزشيابي را پيشنهاد کردند و در مورد مزايا و معايب هر کدام توضيح دادند. با نظر مجري گروه متمرکز مبني بر رسيدن به اشباع اطلاعاتي، بحث پايان مي يافت.يافته ها: اطلاعات حاصله به روش آناليز موضوعي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. در مجموع 9 روش مختلف شامل هفت روش ذهني (پرسش از دانشجو، رئيس دانشکده، مدير گروه، همکار، خود ارزيابي، ارزيابي دوطرفه، ارزيابي شخص ثالث) و دو روش عيني (نمرات دانشجويان و خروجي استاد) مطرح شد و معايب و مزاياي هر روش به تفصيل مورد بررسي قرار گرفت و راههاي کم کردن خطا در هر روش پيشنهاد شد.نتيجه گيري: براي ارزشيابي اساتيد بهتر است ترکيب مناسبي از چند منبع اطلاعاتي با توجه به شرايط موجود و کاستي هاي هرکدام بکار برده شود تا نتايج عادلانه تري بدست آيد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عربی میانرودی، ع.، و عسگری برواتی، ز.، و خانجانی، ن. (1391). تبیین مزایا و معایب روش های مختلف ارزشیابی اساتید از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 9(1), 65-76. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=154681



Vancouver : کپی

عربی میانرودی علی اصغر، عسگری برواتی زهرا، خانجانی نرگس. تبیین مزایا و معایب روش های مختلف ارزشیابی اساتید از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1391 [cited 2022May28];9(1):65-76. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=154681



IEEE : کپی

عربی میانرودی، ع.، عسگری برواتی، ز.، خانجانی، ن.، 1391. تبیین مزایا و معایب روش های مختلف ارزشیابی اساتید از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 9(1), pp.65-76. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=154681.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1607 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی