5 SID.ir | اعتبار نتايج امتحانات پيشرفت تحصيلي از طريق تعيين همبستگي دروني نمرات دانشجويان داروسازي دانشگاه علوم پزشکي کرمان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اعتبار نتايج امتحانات پيشرفت تحصيلي از طريق تعيين همبستگي دروني نمرات دانشجويان داروسازي دانشگاه علوم پزشکي کرمان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه فارماسیوتیکس، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ابتدای هفت باغ، کرمان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: براي بالا بردن کيفيت آموزش بايست به امتحانات پيشرفت تحصيلي نيز توجه خاص داشت. در اين تحقيق از همبستگي دروني نمرات دانشجويان به عنوان شاخصي از اعتبار نمرات امتحانات پيشرفت تحصيلي استفاده شده است.
روش کار: نمرات فارغ التحصيلان از دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي کرمان در سالهاي 1387-1386 در تمام دروس از طريق آموزش کل دانشگاه دريافت و بر اساس نوع درس، و زير گروه دانشجو معدل گيري صورت گرفت. سپس ضريب همبستگي پيرسون بين نمرات دروس و زير گروه دروس با معدل کل محاسبه گرديد.
يافته ها: ضريب همبستگي اکثر دروس با معدل کل بين 0.4 تا 0.6 بود. کمترين ضرايب همبستگي در مورد نمرات دروس تربيت بدني (0.04) و پايان نامه (0.33) و بيشترين همبستگي ها در دروس بيوشيمي نظري (0.78) و شيمي عملي (0.76) بدست آمد. ضريب همبستگي نمرات دانشجويان پسر 0.49 و دختر 0.40 بدست آمد که اين تفاوت از نظر آماري معني دار بود (
P<0.01). در کل همبستگي در نمرات دروس پايه بيشتر از دروس تخصصي و عمومي بود. همچنين همبستگي در دروس تئوري و عملي مساوي بدست آمد.
نتيجه گيري: به نظر مي رسد که از اين روش ساده براي بررسي همبستگي دروني نمرات امتحاني به عنوان شاخصي از اعتبار نمرات امتحاني مي توان استفاده نمود. تفاوت قابل ملاحظه در ضرايب همبستگي در دروس مختلف بيانگر آن است که احتمالا بايد به بعضي دروس توجه خاص نموده و اشکالات امتحانات مذکور را بررسي نمود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 104
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی