نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1390 , دوره  6 , شماره  12 ; از صفحه 93 تا صفحه 118 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه تطبيقي با رويکرد نشانه شناسي آگهي هاي بازرگاني تلويزيوني ايران و شبکه هاي ماهواره اي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
 
چکیده: 
تبليغات داراي كاركردهاي مثبتي در جامعه است و با استفاده از دانش نشانه شناسي مي توان اين كاركردها را ارتقا بخشيد. اين تحقيق سعي دارد نقاط قوت و ضعف آگهي هاي بازرگاني تلويزيوني ايراني را در مقايسه با آگهي هاي غير ايراني نشان دهد. اين مقاله از تحليل كيفي با رويكرد نشانه شناسي استفاده مي كند و سپس با استفاده از روش تطبيقي به مقايسه آگهي تلويزيوني ايران و شبکه هاي ماهواره اي مي پردازد. جامعه تحقيق، آگهي هاي تلويزيوني پخش شده از تلويزيون ايران و شبكه هاي ماهواره اي است و نمونه گيري با روش خوشه اي انجام شده است. آنچه در اين تحقيق به آن رسيده ايم اين است که، بازنمود نقش زن در تبليغات ايراني بيشتر کليشه اي است. از روي نشانه هاي جنسيتي و سن مخاطب، مي توان مخاطب هدف و تصميم گيرنده اصلي در خريد محصول و خدمات را شناسايي کرد. در آگهي هاي ايراني مردان بيشترين نقش را دارند در حاليکه در آگهي هاي شبكه هاي ماهواره اي زنان بيشترين نقش را دارند، نوجوانان در تبليغات ايراني حضور ندارند. انتقال پيام بيشتر از طريق ارتباط کلامي صورت مي گيرد و به نشانه هاي تصويري و حرکت دوربين کمتر توجه مي شود، با توجه به نياز روزافزون به افزايش كيفي تبليغات در كشور به نظر مي رسد توجه به نشانه شناسي، بخصوص استفاده از نشانه هاي تصويري مي تواند به رشد صنعت تبليغات به عنوان يك صنعت ارتباطي منجر شود .
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فرامرزی، م. (1390). مقایسه تطبیقی با رویکرد نشانه شناسی آگهی های بازرگانی تلویزیونی ایران و شبکه های ماهواره ای. مطالعات رسانه ای, 6(12), 93-118. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=154278



Vancouver : کپی

فرامرزی محسن. مقایسه تطبیقی با رویکرد نشانه شناسی آگهی های بازرگانی تلویزیونی ایران و شبکه های ماهواره ای. مطالعات رسانه ای. 1390 [cited 2022May19];6(12):93-118. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=154278



IEEE : کپی

فرامرزی، م.، 1390. مقایسه تطبیقی با رویکرد نشانه شناسی آگهی های بازرگانی تلویزیونی ایران و شبکه های ماهواره ای. مطالعات رسانه ای, [online] 6(12), pp.93-118. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=154278.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 178 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی