برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

عوامل موثر در ارزشيابي آموزش باليني از ديدگاه رزيدنت هاي دانشگاه علوم پزشکي تبريز در سال 1388

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات کبد و گوارش، مرکز تحقیقات سلامت کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: يکي از رويکردهاي ارتقاي کيفيت آموزش، ارزشيابي عملکرد آموزشي اساتيد است. يکي از متداول ترين اين روش ها ارزشيابي آموزش توسط دانشجويان است. اين مطالعه به منظور تعيين عوامل موثر در ارزشيابي اساتيد باليني از ديدگاه رزيدنت هاي دانشگاه علوم پزشکي تبريز در سال 1388 اجرا شد.
روش ها: اين مطالعه به صورت توصيفي مقطعي انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه کليه دانشجويان دوره تخصصي (دستياران) مشغول به تحصيل در دانشگاه علوم پزشکي تبريز در خرداد 1388 (360 نفر) بود که به روش سرشماري وارد مطالعه شدند. ابزار سنجش پرسشنامه اي محقق ساخته با 44 سوال بود که در دو بخش تنظيم شد. داده هاي به دست آمده در نرم افزار
SPSS تحليل شدند. داده ها با استفاده از آمار توصيفي ارائه شدند. براي مقايسه ميانگين حيطه هاي اصلي ارزشيابي از تست آماري ANOVA استفاده شد.
نتايج: در حيطه فرايند آموزش باليني
94.4 درصد دستياران آموزش در حين عمل جراحي را مهم ترين عامل دانستند. در فرايند تدريس، توانايي در تفهيم درس را در 86 درصد و در حيطه دانش و مهارت، توان علمي و دانش تخصصي استاد در 93.5 درصد و در حيطه ويژگي هاي فردي و اخلاقي، عدم سوگيري و تحقير دانشجويان در 79 درصد موارد مهم ترين عامل دانسته شد. از ديدگاه دستياران شرکت کننده در مطالعه مهم ترين حيطه آموزشي موثر در ارزشيابي اعضاي هيات علمي باليني فرايند آموزش باليني با ميانگين 4.39 و دانش و مهارت اساتيد با ميانگين 4.29 بود.
نتيجه گيري: عوامل مرتبط با آموزش در چهار حيطه آموزش باليني، فرايند تدريس، دانش و مهارت و خصوصيات فردي در ارزشيابي اعضاي هيات علمي باليني مهم تلقي گرديد. با توجه به اهميت آموزش باليني در تربيت نيروي انساني متخصص در نظام سلامت پيشنهاد مي گردد در ارزشيابي اعضاي هيات علمي باليني، به آموزش باليني و عملي اهميت بيشتري داده شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رفیعی، م.، و جوادزاده، ع. (1390). عوامل موثر در ارزشیابی آموزش بالینی از دیدگاه رزیدنت های دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 11(3 (پیاپی 32)), 269-278. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153695



Vancouver : کپی

رفیعی ماندانا، جوادزاده علیرضا. عوامل موثر در ارزشیابی آموزش بالینی از دیدگاه رزیدنت های دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390 [cited 2021October28];11(3 (پیاپی 32)):269-278. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153695



IEEE : کپی

رفیعی، م.، جوادزاده، ع.، 1390. عوامل موثر در ارزشیابی آموزش بالینی از دیدگاه رزیدنت های دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 11(3 (پیاپی 32)), pp.269-278. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153695.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 78 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی