برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رضايت‌ مندي دانشجويان مامايي دانشگاه علوم پزشکي مشهد از ارزشيابي باليني به روش دفترچه ثبت مهارت‌ هاي باليني، سال 1389

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: اگر چه بخش عمده ارزشيابي دانشجويان علوم پزشکي، ارزشيابي باليني است، اما يافتن روش مناسب که مورد رضايت دانشجويان باشد هميشه چالش برانگيز بوده است. با توجه به اجراي روش دفترچه ثبت مهارت ‌هاي باليني در ارزشيابي باليني دانشجويان مامايي دانشکده پرستاري و مامايي مشهد در سال‌ هاي اخير، مطالعه حاضر به منظور تعيين ميزان رضايت دانشجويان انجام شد.
روش‌ ها: در اين مطالعه توصيفي مقطعي، دانشجويان مامايي واجد شرايط دانشکده پرستاري و مامايي مشهد (34 نفر) شرکت داشتند. ابزار مطالعه، پرسشنامه روا و پايا پژوهشگرساخته «سنجش رضايت‌ مندي» مشتمل بر 23 گويه و 9 حيطه و در قالب مقياس ليکرت 5 نقطه ‌اي بود. رضايت واحدهاي پژوهش از روش دفترچه ثبت مهارت ‌هاي باليني پس از اتمام کارآموزي با پرسشنامه مذکور بررسي شد. داده ‌ها با استفاده از آمار توصيفي و آزمون ‌هاي تي مستقل و رگرسيون خطي چندگانه و همبستگي تجزيه و تحليل شدند.
نتايج: ميانگين رضايت ‌مندي دانشجويان از «دفترچه ثبت مهارت ‌هاي باليني»،
62.7±15.5 (از صد) بود. پايين ‌ترين نمره رضايت ‌مندي مربوط به حيطه علاقه ‌مندي به اين روش (57.8±24.5) و بالاترين نمره مربوط به حيطه مطابقت آن با اهداف آموزشي (71.1±14.9) (از صد) بود. اکثر دانشجويان، موافق منصفانه بودن (55.9 درصد)، عيني بودن (64.7 درصد) و مطابقت آن با اهداف آموزشي (61.8 درصد) بودند و فقط 44.1 درصد به استفاده از اين روش علاقه ‌مند بودند. در مجموع، 38.3 درصد دانشجويان از روش «دفترچه ثبت مهارت ‌هاي کارورزي» راضي، و 26.5 درصد ناراضي بودند و بقيه در طيف بين اين دو قرار داشتند.
نتيجه ‌گيري: اکثر دانشجويان از «دفترچه ثبت مهارت هاي باليني» رضايت داشتند، ليکن کمتر از نيمي از آنان به استفاده از آن علاقه ‌مند بودند که شايد به علت توانايي ناکافي اين روش در سنجش و ارتقاي مهارت ‌هاي باليني از ديدگاه دانشجويان باشد. شايد با اصلاح برخي جوانب «دفترچه ثبت مهارت هاي باليني» و ترکيب آن با برخي روش هاي ديگر به منظور پوشاندن حيطه ‌هاي مورد ضعف اين روش از ديدگاه دانشجويان، بتوان در جهت افزايش رضايت آنان گام برداشت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسینی، ب.، و جعفرنژاد، ف.، و مظلوم، س.، و فروغی پور، م.، و کریمی مونقی، ح. (1390). رضایت‌ مندی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ارزشیابی بالینی به روش دفترچه ثبت مهارت‌ های بالینی, سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 11(8 (پیاپی 37)), 933-941. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153295



Vancouver : کپی

حسینی بی بی لیلا، جعفرنژاد فرزانه، مظلوم سیدرضا، فروغی پور محسن، کریمی مونقی حسین. رضایت‌ مندی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ارزشیابی بالینی به روش دفترچه ثبت مهارت‌ های بالینی, سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390 [cited 2021July30];11(8 (پیاپی 37)):933-941. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153295



IEEE : کپی

حسینی، ب.، جعفرنژاد، ف.، مظلوم، س.، فروغی پور، م.، کریمی مونقی، ح.، 1390. رضایت‌ مندی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ارزشیابی بالینی به روش دفترچه ثبت مهارت‌ های بالینی, سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 11(8 (پیاپی 37)), pp.933-941. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153295.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 76 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی