برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1387 , دوره  - , شماره  11 ; از صفحه 113 تا صفحه 124 .
 
عنوان مقاله: 

تعيين مزيت نسبي و شناسايي بازارهاي هدف فرش دستباف ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

فرش مهمترين کالاي صادرات غيرنفتي کشور است که طي چهار دهه گذشته، بيش از 25 درصد ارزش صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص داده و صادرات کشور از اين کالا تاثير چشمگيري پذيرفته است. بر اين اساس، هدف اين تحقيق بررسي عملکرد صادراتي فرش دستباف ايران و شناسايي بازارهاي هدف و موانع حضور در آنهاست. بدين منظور ابتدا مزيت نسبي فرش دستباف ايران با استفاده از شاخص هاي RCA، RSCA و X2 طي سالهاي 2000-2005 ميلادي محاسبه شد، در ادامه جهت انتخاب مناسب ترين بازارهاي بالقوه صادراتي ابتدا کشورهاي واردکننده فرش شناسايي و سپس با به کارگيري روش تاکسونومي عددي (Taxonomy) اين بازارها اولويت بندي شدند. نتايج مطالعه نشان داد که کشور ايران در صادرات فرش داراي مزيت نسبي صادراتي است، اما روند نزولي مزيت نسبي فرش دستباف طي سال هاي مورد مطالعه حاکي از تضعيف موقعيت رقابتي اين کالا در سطح جهان است. به عبارت ديگر نزولي بودن شاخص مزيت نسبي فرش دستباف حرکت کشور به سمت از دست دادن تخصص در صادرات فرش را نشان مي دهد. همچنين نتايج اولويت بندي بازارهاي هدف نشان داد به ترتيب کشورهاي آمريکا، امارات، ژاپن و آلمان عمده ترين بازارهاي صادرات فرش دستباف ايران هستند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 201
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی