4 SID.ir | چالش ‌هاي ارزشيابي باليني دانشجويان پرستاري از ديدگاه آنان: يک مطالعه کيفي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

چالش ‌هاي ارزشيابي باليني دانشجويان پرستاري از ديدگاه آنان: يک مطالعه کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: ارزشيابي دانشجويان يکي از مباحث مهم در آموزش باليني پرستاري است. در بررسي مهارت ‌هاي باليني دانشجويان، مسائل گوناگوني مطرح مي ‌باشد که خود را به شکل اختلافات موجود در ارزشيابي، اعتراضات دانشجويان و ملاقات ‌هاي مکرر بين دانشجويان و مربيان جهت بحث در اين زمينه نشان مي ‌دهند. علي ‌رغم برخي فعاليت ‌هاي صورت گرفته، اين مسائل همچنان در ارزشيابي باليني دانشجويان پرستاري به عنوان چالش ‌هايي جدي باقي مانده ‌اند. در اين زمينه دانشجويان پرستاري به عنوان افراد تحت ارزشيابي، منبع بسيار مهمي در شناسايي اين چالش ‌ها هستند. هدف از انجام اين پژوهش تعيين چالش ‌هاي موجود در ارزشيابي عملکرد باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري بود.
روش ‌ها: پژوهش حاضر يک مطالعه کيفي توصيفي است که در سال 1389 انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه، دانشجويان ترم 4 تا 8 پرستاري دانشکده ‌هاي پرستاري و مامايي دانشگاه ‌هاي علوم پزشکي شهر تهران بودند. نمونه‌ گيري به صورت مبتني بر هدف و تا رسيدن به اشباع اطلاعات انجام شد. گردآوري داده ‌ها از طريق جلسات گروه متمرکز صورت گرفت که در نهايت 40 دانشجوي پرستاري در 6 گروه متمرکز در پژوهش شرکت نمودند. جهت تحليل داده‌ ها از روش تحليل محتواي نهفته استفاده گرديد.
نتايج: طي تجزيه و تحليل داده ‌ها، 4 درون ‌مايه و 10 طبقه پديدار شد که شامل مسائل کارگزاران ارزشيابي (ويژگي ‌هاي حرفه ‌اي مربي، خودارزيابي، ارتباط بالين و آموزش)، ملزومات ارزشيابي (کارآيي ابزار، ارزشيابي عملي)، روند ارزشيابي (ارزشيابي مبتني بر هدف، وضوح روش ارزشيابي، زمان و نوع ارزشيابي) و جو رواني ارزشيابي (روابط، اعتماد به نفس) بودند.
نتيجه‌ گيري: نتايج حاصل از پژوهش، نشان ‌دهنده چالش ‌هاي گوناگوني است که دانشجويان پرستاري طي ارزشيابي باليني خود با آن روبرو بوده ‌اند. افرادي که در ارزشيابي نقش دارند، راه ‌کارهاي به کار گرفته شده در ارزشيابي، روند ارزشيابي و جو رواني حاکم بر ارزشيابي؛ موضوعاتي بودند که دانشجويان بر تاثير آنها بر ارزشيابي باليني خود تاکيد مي ‌کردند. به نظر مي ‌رسد که فرآيند ارزشيابي باليني دانشجويان پرستاري به منظور اطمينان از دستيابي دانشجويان به اهداف مورد نظر نياز به بازنگري دارد. اين امر پيشرفت آنها در جهت دستيابي به کارايي، تبحر و اطمينان لازم جهت مراقبت موثر از بيماران را تسهيل مي ‌نمايد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 116
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی