6 SID.ir | عوامل استرس ‌زاي آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري، مامايي و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکي کردستان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

عوامل استرس ‌زاي آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري، مامايي و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکي کردستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، کردستان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: براي بهبود و ارتقاي کيفيت آموزش باليني، بررسي و مديريت عوامل استرس ‌زاي آموزشي ضروري است. اين پژوهش با هدف بررسي عوامل استرس ‌زاي آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري، مامايي و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکي کردستان در سال 1389 انجام شد.
روش‌ ها: در يک پژوهش توصيفي، نمونه 230 نفري از دانشجويان رشته هاي پرستاري، مامايي و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکي کردستان به صورت سرشماري انتخاب شدند. اين افراد که حداقل يک واحد کارآموزي باليني را گذرانده بودند به پرسشنامه محقق ساخته در مورد عوامل استرس زا در آموزش باليني پاسخ دادند. ميانگين نمره هر حيطه از عوامل استرس زا (شامل حيطه هاي ارتباط بين فردي، تجارب تحقيرآميز، محيط آموزشي، تجربيات باليني، و احساسات ناخوشايند) بر مبناي 1 تا 5 محاسبه شد. جهت تجزيه و تحليل داده‌ ها از روش‌ هاي آمار توصيفي و آمار استنباطي (آزمون آناليز واريانس و آزمون توکي) استفاده شد.
نتايج: بيشترين ميزان استرس در حيطه‌ هاي پنج‌ گانه مربوط به دانشجويان گروه مامايي با ميانگين
3.52±0.45 و بيشترين حيطه تنش ‌زا مربوط به حيطه احساسات ناخوشايند 3.61±0.75 بود. بعد از آن در گروه پرستاري بالاترين حيطه تنش ‌زا مربوط به حيطه محيط آموزشي با ميانگين 3.34±0.82 و در گروه اتاق عمل مهمترين حيطه تنش ‌زا احساسات ناخوشايند 0.86±3.29 بود. نتايج مقايسه عوامل تنش ‌زاي آموزش باليني در گروه ‌هاي مورد پژوهش با استفاده از آزمون آناليز واريانس يک طرفه نشانگر تفاوت معنادار در همه حيطه ‌ها به جز حيطه تجارب تحقيرآميز بود. به طور کلي آزمون آماري توکي تفاوت معناداري بين گروه‌ هاي مامايي با اتاق عمل از نظر عوامل استرس ‌زاي باليني را نشان داد.
نتيجه ‌گيري: در فرآيندهاي آموزش باليني، دانشجويان رشته‌ هاي مختلف علوم پزشکي در معرض عوامل تنش ‌زاي زيادي قرار داشته و تعيين اين عوامل مي ‌تواند نقش مهمي در جهت کاهش ميزان تنش آنان ايفا نمايد و با توجه به آن که حيطه احساسات ناخوشايند استرس ‌زاترين عامل تنش‌ زا در اين مطالعه بود توجه به اين امر و تبيين ابعاد مختلف آن و ارائه راه‌ کارهايي در اين زمينه ضروري مي ‌باشد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 313
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی