برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بازتعريف آموزش دکتراي تخصصي در کشور: مرور ساختاريافته مستندات

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزشی انگل شناسی، دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، کرمان
 
چکیده: 

زمينه و هدف: بررسي متون علمي موجود که به تحليل جوانب مختلف آموزش دکتراي تخصصي پرداخته و راهکارهايي را جهت بهبود آموزش PhD در دنيا ارائه داده اند، مي تواند به بهبود نظام ارتقا دانش در کشور کمک نمايد. براي شناسايي مهم ترين نکات بيان شده در خصوص مدل هاي رايج تربيت دانشجويان دکتراي تخصصي در سطح دنيا و نقاط قوت و ضعف آنها و همچنين شناسايي مهم ترين برنامه هاي توسعه آينده، مقالات منتشر شده در بانک هاي اطلاعاتي عمده به صورت ساختاريافته مورد بررسي قرار گرفتند.
مواد و روش ها: در اين مرور ساختاريافته، بانک هاي اطلاعاتي
Pubmed ،Scopus  و موتور جستجوي Google Scholar در فاصله سال هاي 1998 تا 2008 با استفاده از 10 کليد واژه اوليه مورد بررسي قرار گرفته و سپس بر اساس ميزان ارتباط مقالات با موضوع پژوهش و نظر تخصصي گروه تحقيق، مقالات مرتبط انتخاب و تحليل محتوا شدند.
يافته ها: در اين بررسي، 32 مقاله کاملا مرتبط انتخاب شد. در اين مقالات مطالبي پيرامون مدل هاي آموزشي جديد، شيوه هاي پيشنهادي براي جذب دانشجو، روش هاي جديد هدايت و راهنمائي دانشجو، هدفمند نمودن آموزش و ارتباط آن با صنعت و نيازهاي جامعه و راه هاي مختلف ارزشيابي دانشجو بيان شده بود. بررسي مقالات همچنين نشان داد که در کشورهاي مختلف متدهاي آموزشي، تعداد دانشجويان
Ph.D بر حسب سن، جنس و ترکيب قومي با هم متفاوت مي باشند. نگراني ها و چالش هاي عمده آموزش دکترا در دنيا عمدتا در زمينه هايي مانند قوانين، مقررات و ترتيب دوره هاي آموزشي دانشجويانPh.D ، کيفيت دوره و نظم آموزشي در برنامه ها، کيفيت راهنمايي دانشجو، طول دوره و ترک تحصيل، افزايش تعداد دانشجو، بازار کار و اشتغال، مهارت ها و صلاحيت فارغ التحصيلان، تامين هزينه ها، تبادل دانشجو و همکاري بين دانشگاهي و جذب دانشجويان خارجي مي باشد.
نتيجه گيري: در کشور بايد به مدل هاي متنوع آموزش دکترا مانند مدل مبتني بر پژوهش بسيار بيشتر بها داده شود و بر لزوم تنوع بخشي به مدل هاي آموزش و فراهم کردن شرايط لازم براي تربيت افراد واجد شرايط در مدل هاي آموزشي متناسب جهت پاسخ به نيازهاي حال و آينده جامعه تاکيد مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

روح الامینی، آ.، و حق دوست، ع.، و صادقی راد، ب.، و فصیحی هرندی، م. (1390). بازتعریف آموزش دکترای تخصصی در کشور: مرور ساختاریافته مستندات. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان, 10(ویژه نامه), 3-18. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=152817



Vancouver : کپی

روح الامینی آزاده، حق دوست علی اکبر، صادقی راد بهنام، فصیحی هرندی مجید. بازتعریف آموزش دکترای تخصصی در کشور: مرور ساختاریافته مستندات. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1390 [cited 2021September24];10(ویژه نامه):3-18. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=152817



IEEE : کپی

روح الامینی، آ.، حق دوست، ع.، صادقی راد، ب.، فصیحی هرندی، م.، 1390. بازتعریف آموزش دکترای تخصصی در کشور: مرور ساختاریافته مستندات. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان, [online] 10(ویژه نامه), pp.3-18. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=152817.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 75 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی