6 SID.ir | تاثير دو روش آموزش تنظيم هيجان مبتني بر مدل فرايند گراس و رفتار درماني ديالکتيک، بر علائم مشکلات هيجاني
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير دو روش آموزش تنظيم هيجان مبتني بر مدل فرايند گراس و رفتار درماني ديالکتيک، بر علائم مشکلات هيجاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: هدف اين پژوهش بررسي ميزان اثربخشي دو روش آموزش تنظيم هيجان مبتني بر مدل فرايند گراس و رفتار درماني ديالکتيک در کاهش علائم مشکلات هيجاني (افسردگي، اضطراب، حساسيت بين فردي و خصومت) دانشجويان بوده است.
مواد و روش کار: در اين مطالعه نيمه تجربي، با بهره گيري از آزمون
SCL-90 و مصاحبه روانشناختي، از ميان دانشجويان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان، 45 نفر که داراي مشکل هيجاني بودند انتخاب شده و به صورت کاملا تصادفي به دو گروه آزمايش (آموزش تنظيم هيجان به روش رفتار درماني ديالکتيک و بر اساس مدل جيمز گراس) و گروه گواه تقسيم شدند. روش هاي آموزش اجرا و در نهايت ميزان بقاي مشکلات هيجاني اندازه گيري شد. مجددا پس از دو ماه اين اندازه گيري تکرار گرديد (مرحله پيگيري).
يافته ها: 1- هر دو روش آموزش، به يک اندازه منجر به کاهش علائم حساسيت بين فردي دانشجويان شدند. 2- فقط روش آموزش مبتني بر رفتار درماني ديالکتيک منجر به کاهش علائم افسردگي دانشجويان شد. 3- هر دو روش آموزش، منجر به کاهش علائم اضطراب شدند اما تاثير آنها متفاوت بود. به علاوه، در گروه رفتار درماني ديالکتيک، در مرحله پيگيري، شاهد بازگشت علائم بوديم 4- هيچ کدام از روش هاي آموزش، نتوانستند علائم خصومت و پرخاشگري را کاهش دهند
.
نتيجه گيري: يافته هاي حاصل از اين پژوهش تاثير دو روش آموزش تنظيم هيجان روي مشکلات هيجاني را به تفکيک نشان مي دهد. براي مداخله در اضطراب مي توان از روش
GERM، براي مداخله در افسردگي از DBT و براي مداخله در حساسيت بين فردي از هر دو روش بهره گرفت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 440
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی