7 SID.ir | مقايسه ديدگاه ابن عربي و ملاصدرا در مساله حدود و قلمرو عقل در شناخت حق تعالي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه ديدگاه ابن عربي و ملاصدرا در مساله حدود و قلمرو عقل در شناخت حق تعالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

عقل به مثابه يکي از ابزارهاي شناخت و معرفت انساني جايگاه رفيعي بين فلاسفه و انديشمندان دارد، اما در عرفان بسياري از عارفان، عقل را حجاب شناخت و معرفت مي دانند، موضوع اصلي در عرفان نظري ابن عربي و نگرش عرفاني ملاصدرا، شناخت اسما، صفات و افعال حق تعالي است. ابن عربي در عين احترام به جايگاه عقل، عقل نظري را در معرفت به حق عاجز و ناتوان مي شمارد و معتقد است عقل در شناخت حق تعالي دو مقام و مرتبه دارد: يکي مقام ادراک و ديگري مقام قبول و پذيرش، عقل را در مقام ادراک و شناخت ذات حق و بعضي از مراتب تعينات و تجليات حق، ناتوان معرفي مي کند. اما عقل را در مقام پذيرش و قبول، قادر به شناخت حق مي داند و براي آن محدوديتي قائل نيست. ملاصدرا نيز براي عقل در شناخت حق و اسما و صفاتش حد و مرزي قائل است و معرفت حقيقي را از راه شهود قلبي و فراتر از استدلال عقلي مي داند. وجه مشترک ملاصدرا و ابن عربي در اين است که هر دو معتقدند، راه هاي حسي و عقلي براي رسيدن به همه جنبه هاي عالم واقع، ناقص و ناتمام هستند، اما همين ابزارهاي شناخت يعني حس و عقل و خيال را مظهري از مظاهر حق مي دانند كه انسان بايد حد و حدود هر يك را بداند و هيچ كدام را ملاك قضاوت نهايي در مورد ناشناخت ها قرار ندهد. در اين مقاله ابتدا نظر ابن عربي و سپس ديدگاه ملاصدرا طرح و به دنبال آن وجوه اشتراک و افتراق آنها در مورد عقل بررسي مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 165
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی