برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

الزامات ارزيابي اثربخش در نظام آموزش پرستاري؛ يک مطالعه کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: آموزش پرستاري در ايران اگر چه از رشد و روند مثبتي برخوردار است ولي با چالش ‌هايي مواجه است. وجود اين چالش‌ ها اهميت توجه به الزامات ارزيابي را بيشتر مي‌ کند. مطالعاتي در زمينه ارزيابي در آموزش پرستاري انجام گرفته است، اما مطالعه ‌اي در زمينه الزامات ارزيابي اثربخش در نظام آموزش پرستاري در ايران انجام نگرفته است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعيين الزامات ارزيابي اثربخش در نظام آموزش پرستاري انجام گرديد.
روش ‌ها: اين پژوهش با رويکرد کيفي و با استفاده از روش تحليل محتوا در سال 1389 انجام شد. داده‌ هاي اين مطالعه از طريق مصاحبه نيمه ساختاريافته با 21 نفر از صاحب ‌نظران و صاحبان فرايند ارزيابي شامل اعضاي بورد پرستاري، روسا و معاونين و اعضاي کميته ‌هاي ارزشيابي دانشکده‌ هاي پرستاري و مامايي تيپ يک به دست آمد. تجزيه و تحليل داده‌ ها به روش تحليل محتوا انجام شد.
نتايج: مضمون ‌هاي مرتبط با الزامات ارزيابي اثربخش در سه حيطه عوامل درون‌ دادي، عوامل فرايندي و عوامل برون ‌دادي نظام آموزشي به دست آمد. از حيطه عوامل درون ‌دادي مي ‌توان الزامات زيرساختي ارزيابي آموزشي، توجه به الگوها و رويکردهاي موثر ارزيابي، بازنگري در ابعاد و اجراي ارزيابي، توجه به معيارهاي پذيرش دانشجويان، ارزيابي مستمر دانشجويان، توجه به توانمندي ‌هاي مدرسين و مربيان باليني و ارزيابي جامع از برنامه درسي را نام برد. مضمون ‌هاي حيطه عوامل فرايندي شامل؛ تطابق اهداف ارزيابي با استانداردها، بازنگري ابزارهاي ارزيابي، تشکيل کميته پيگيري و ارائه بازخورد، بهبود شرايط ارزيابان، توجه به ذي‌ نفعان و بهبود ارزيابي آموزش نظري و باليني است. مضمون ‌هاي حيطه عوامل برون ‌دادي شامل ارزيابي موثر از پيشرفت تحصيلي دانشجويان، برقراري ارتباط با دانش ‌آموختگان، توجه به توانمندي دانش ‌آموختگان، آموزش مداوم دانش ‌آموختگان، پيشرفت تحصيلي دانش ‌آموختگان، سرنوشت شغلي دانش ‌آموختگان، تعيين شرط اجازه کار دانش ‌آموختگان و توجه به تاثير‌گذاري دانش ‌آموختگان بر جامعه مي ‌باشند.
نتيجه ‌گيري: اثربخش نمودن ارزيابي در آموزش پرستاري، نيازمند الزامات متعددي است. به کارگيري اين الزامات در هر سه حيطه درون‌ داد، فرايند و برون ‌دادهاي آموزشي توسط مديران آموزش پرستاري مي ‌تواند اثربخشي ارزيابي در آموزش پرستاري را بهبود بخشد. همچنين انجام مطالعات بيشتر در اين زمينه ضروري است تا با مطالعات گسترده ‌تر بتوان يک نظام ارزيابي کارا جهت آموزش پرستاري طراحي نمود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خداویسی، م.، و پازارگادی، م.، و یغمایی، ف.، و علوی مجد، ح. (1390). الزامات ارزیابی اثربخش در نظام آموزش پرستاری؛ یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 11(6 (پیاپی 35)), 648-663. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=152502



Vancouver : کپی

خداویسی مسعود، پازارگادی مهرنوش، یغمایی فریده، علوی مجد حمید. الزامات ارزیابی اثربخش در نظام آموزش پرستاری؛ یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390 [cited 2021September17];11(6 (پیاپی 35)):648-663. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=152502



IEEE : کپی

خداویسی، م.، پازارگادی، م.، یغمایی، ف.، علوی مجد، ح.، 1390. الزامات ارزیابی اثربخش در نظام آموزش پرستاری؛ یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 11(6 (پیاپی 35)), pp.648-663. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=152502.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 141 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی