برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير مدل آموزشي فرير در تغيير نگرش و اختلالات خوردن دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مشهد، خیابان دانشگاه، بین دانشگاه 16 و 18، دانشکده بهداشت
 
چکیده: 

زمينه و هدف: اختلالات خوردن و نگرش غير طبيعي به خوردن در نوجوانان، بويژه دختران يکي از مشکلات اساسي جوامع مي باشد. براي داشتن مداخله مفيد و موثر در زمينه کشف زودرس اختلالات تغذيه اي و تغيير نگرش، داشتن يک مدل آموزشي مناسب و توانا از اولويت خاصي برخوردار است. لذا اين مطالعه با هدف تعيين تاثير مدل آموزشي فرير در تغيير نگرش و اختلالات خوردن در دانش آموزان انجام شد.
مواد و روش ها: اين مطالعه به صورت نيمه تجربي بر روي 60 نفر از دانش آموزان سال اول مقطع متوسطه داراي اضافه وزن شهر مشهد در سال 1389 انجام شد. دانش آموزان از دو دبيرستان دخترانه منطقه 6 به صورت غيرتصادفي انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه استاندارد نگرش تغذيه و اختلالات خوردن تحت عنوان
EAT-26 بود که توسط نمونه هاي پژوهش قبل و يک ماه پس از اجراي برنامه آموزشي تکميل شدند. جهت تجزيه و تحليل داده ها از شاخص هاي مرکزي و پراکندگي، آزمون تي مستقل و آزمون تي زوجي با استفاده از نرم افزار SPSS 11.5 استفاده شد.
يافته ها: پس از اجراي مداخله، ميانگين نمره نگرش غيرطبيعي گروه آزمون از 8.53 قبل از آموزش به 4.16 بعد از آموزش کاهش يافت
(P<0.001). در گروه کنترل، تغييري در نگرش غير طبيعي ان ها صورت نگرفته بود (P=0.613). همچنين ميانگين نمره توده بدني گروه آزمون از 27.49 قبل از آموزش به 26.09 بعد از آموزش کاهش نشان داد (P<0.001). اختلالات خوردن از 6.4 درصد در گروه آزمون قبل از آموزش به 3.2 درصد بعد از آموزش کاهش نشان داد (P<0.001). در حالي که تفاوت آماري معني داري در اختلالات خوردن گروه کنترل بعد از مداخله بوجود نيامد (p=0.810).
نتيجه گيري: مداخله آموزشي در چارچوب مدل آموزشي فرير در مدرسه، تغييرات مطلوبي را در نگرش و اختلالات خوردن دانش آموزان ايجاد کرده است.
 

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پیمان، ن.، و جلمبادانی، ز. (1390). تاثیر مدل آموزشی فریر در تغییر نگرش و اختلالات خوردن دانش آموزان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (اسرار), 18(4 (مسلسل 62)), 280-287. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=152325



Vancouver : کپی

پیمان نوشین، جلمبادانی زینب. تاثیر مدل آموزشی فریر در تغییر نگرش و اختلالات خوردن دانش آموزان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (اسرار). 1390 [cited 2021May16];18(4 (مسلسل 62)):280-287. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=152325



IEEE : کپی

پیمان، ن.، جلمبادانی، ز.، 1390. تاثیر مدل آموزشی فریر در تغییر نگرش و اختلالات خوردن دانش آموزان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (اسرار), [online] 18(4 (مسلسل 62)), pp.280-287. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=152325.



 

 
بازدید یکساله 133 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی