4 SID.ir | عوامل موثر بر آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان و مربيان باليني پرستاري (90-1389)
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

عوامل موثر بر آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان و مربيان باليني پرستاري (90-1389)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بیرجند، خیابان غفاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشکده پرستاری و مامایی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: آموزش باليني، قلب آموزش حرفه اي پرستاري محسوب مي شود. از آنجا که بهبود و ارتقاي کيفيت آموزش باليني، مستلزم بررسي مستمر وضعيت موجود و شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است، مطالعه حاضر با هدف تعيين عوامل موثر بر آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان سال آخر و مربيان آموزش باليني پرستاري دانشگاه علوم پزشکي بيرجند انجام شد.
روش تحقيق: اين مطالعه توصيفي- تحليلي به صورت مقطعي و در سال تحصيلي 90-1389 در دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي بيرجند انجام شد؛ 28 نفر مربي آموزشي و 120 دانشجوي پرستاري سال آخر به روش سرشماري انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پژ‍‍‍وهشگر
ساخته، جمع آوري و با استفاده از آمار توصيفي و آزمون کاي اسکوئر و فيشر در سطح معني داري α=0.05 تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: دانشجويان و مربيان، وضعيت عوامل رسانه اي، فرايند آموزش باليني مربيان، تجهيزات و امکانات تخصصي، امور رفاهي، امور معمول و فعاليت هاي فوق برنامه در محيط هاي باليني را در حد مطلوب تا عالي ارزيابي نمودند اما در رابطه با کارکنان پرستاري در محيط هاي باليني وضعيت به صورت نسبتا مطلوب و نامطلوب ارزيابي شد
.
نتيجه گيري: هر چند بيشتر عوامل موثر در آموزش باليني مطلوب و عالي ارزيابي گرديد، اما تقويت جنبه هاي مثبت و اصلاح نقائص مي تواند گامي موثر در راستاي ارتقاي كيفيت آموزش باليني باشد؛ همچنين لازم است با ارزيابي هاي مكرر عرصه هاي باليني و مقايسه وضعيت موجود با وضعيت قبل و يا بعد، نقاط ضعف و قوت موثر در آموزش باليني شناسايي گردد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 130
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی