برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثربخشي روش هاي مختلف درمان در اختلال نقص توجه- بيش فعالي کودکان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: اين مطالعه با هدف بررسي ميزان اثربخشي و مقايسه سه روش درماني آموزش رفتاري مادران، خودآموزي کلامي به کودک و دارو درماني، در درمان اختلال نقص توجه- بيش فعالي کودکان انجام شد.
روش ها: در اين مطالعه نيمه تجربي، 51 نفر از دانش آموزان پسر مدارس ابتدايي شهر شيراز و مبتلا به اختلال نقص توجه – بيش فعالي که در مطالعه مقدماتي از ميان 1760 دانش آموز مورد غربالگري، شناسايي شدند به صورت تصادفي در سه گروه آموزش رفتاري مادران، خودآموزي کلامي به کودکان و گروه شاهد تقسيم شدند. علاوه بر آن، 22 نفر از دانش آموزان به شيوه در دسترس انتخاب و در گروه دارو درماني قرار گرفتند. همه گروه هاي مورد مطالعه پيش، پس از مداخله و 2 ماه پس از آن به وسيله پرسش نامه علايم مرضي کودک (CSI-4) مورد ارزيابي قرار گرفتند.
يافته ها: نتايج نشان داد که نوع درمان تاثير معني داري بر ميزان ارزيابي مادران از شدت بي توجهي (P<0.04)، شدت بيش فعالي- تکانش گري (P<0.005) و شدت کلي علايم اختلال (P<0.03) در کودکان داشت. علاوه بر آن در طول زمان پي گيري تفاوت معني داري بين گروه هاي مختلف مورد مطالعه در ميزان ارزيابي مادران نشان ديده شد (P<0.001).
نتيجه گيري: با توجه نتايج اين مطالعه در خصوص شدت بي توجهي کودکان روش خودآموزي کلامي، در خصوص شدت بيش فعالي – تکانش گري کودکان مداخله آموزش رفتاري مادران و در خصوص شدت کلي علايم اختلال نقص توجه- بيش فعالي کودکان دو روش آموزش رفتاري مادران و دارو درماني موثرترين و کارامدترين روش هاي درماني مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مفتاق، س.، و محمدی، ن.، و غنی زاده، ا.، و رحیمی، چ.، و نجیمی، آ. (1390). مقایسه اثربخشی روش های مختلف درمان در اختلال نقص توجه- بیش فعالی کودکان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان, 29(148), 965-976. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=149994



Vancouver : کپی

مفتاق سیدداوود، محمدی نوراله، غنی زاده احمد، رحیمی چنگیز، نجیمی آرش. مقایسه اثربخشی روش های مختلف درمان در اختلال نقص توجه- بیش فعالی کودکان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان. 1390 [cited 2021December01];29(148):965-976. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=149994



IEEE : کپی

مفتاق، س.، محمدی، ن.، غنی زاده، ا.، رحیمی، چ.، نجیمی، آ.، 1390. مقایسه اثربخشی روش های مختلف درمان در اختلال نقص توجه- بیش فعالی کودکان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان, [online] 29(148), pp.965-976. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=149994.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1445 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی