4 SID.ir | مقايسه اثربخشي آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر سلامت عمومي جانبازان شيميايي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثربخشي آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر سلامت عمومي جانبازان شيميايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

بر اساس تحقيقات قبلي علاوه بر مشکلات جسماني، سلامت رواني پايين يکي از مشکلات روان شناختي جانبازان شيميايي مي باشد.
هدف پژوهش حاضر مقايسه تاثير آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر سلامت رواني جانبازان شيميايي بود
.
روش پژوهش حاضر آزمايشي چندگروهي با پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري در دو گروه آزمايش و يک گروه کنترل بود. 47 نفر از جانبازان شيميايي شهرستان سردشت که داراي نمره بالا در پرسشنامه سلامت رواني بودند، به صورت تصادفي انتخاب و سپس در سه گروه آموزش ذهن آگاهي مبني بر کاهش استرس، آموزش تنظيم هيجان و کنترل جايگزين شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه سلامت عمومي و براي تجزيه و تحليل داده ها از آناليز واريانس مختلط استفاده شد
.
نتايج نشان داد که ميانگين نمرات سلامت رواني در گروه آموزش ذهن آگاهي نسبت به گروه آموزش تنظيم هيجان و در گروه آموزش تنظيم هيجان نسبت به گروه کنترل در پس آزمون و پيگيري به طور معني داري بهبود يافته است. همچنين نتايج نشان داد که ميانگين نمرات علايم جسماني، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعي و افسردگي در گروه هاي آزمايشي نسبت به گروه کنترل به طور معني داري در پس آزمون و پيگيري کاهش معني داري داشته است
(P<0.01).
نتايج پژوهش حاکي از اثربخشي آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر بهبود سلامت رواني جانبازان شيميايي است. با توجه به افزايش نمرات سلامت روان و موثر بودن آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر بهبود نمرات سلامت روان در جانبازان شيميايي بايد به چنين آموزش هايي در اين گروه توجه جدي شود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 311
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی