4 SID.ir | پايان بندي در داستان با رويکرد ادبيات تعليمي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

پايان بندي در داستان با رويکرد ادبيات تعليمي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

به طور کلي کنش روايتي يک داستان را مي توان بين دو وضعيت آغازين و پاياني در نظر گرفت. با وجود اهميتي که دو عنصر آغاز و پايان به ويژه در مباحث داستان نويسي مدرن دارند، در مقالات و گفتارهاي مربوط به داستان نويسي فارسي تقريبا هيچ گونه توجهي به اين موضوع نشده است. در اين ميان گفت و گو درباره پايان بندي داستان به طور کلي نسبت به گفتارهايي که آغاز روايت را مورد بررسي قرار داده است، بيشتر مورد غفلت واقع شده است. پايان بندي در حوزه هاي مختلف هنر، از سينما گرفته تا موسيقي و نقاشي و معماري تا برسد به داستان و شعر، به طور طبيعي مورد توجه هنرمند بوده است؛ اما در حوزه نظريه هاي نقد، اگرچه اصطلاح پايان بندي، اصطلاحي کهنه و قديمي به شمار نمي آيد، در گفتارها و مقالات فارسي، خصوصا در حوزه داستان و روايت، تقريبا هيچ مقاله مستقلي را نمي توان يافت که به مقوله پايان بندي پرداخته باشد؛ در حالي که در ميان مقالات جهاني، خصوصا در زمينه ادبيات، موضوع پايان بندي، جزو مباحث رايج و گسترده نقد داستان است. بسياري از شاهکارهاي منظوم و منثور ادب فارسي جنبه تعليمي دارند؛ به اين معنا که هدف اصلي گوينده از داستان، بيان نتيجه است و ارتباط منطقي و تنگاتنگي ميان داستان و نتيجه اي که از آن گرفته مي شود، برقرار است. در نوشتار حاضر، بررسي اين عنصر در روايت کلاسيک (قصه، حکايت، افسانه) و داستان مدرن و پيوند آن با پيرنگ داستان مورد توجه قرار گرفته است و تلاش شده است سير تاريخي اين عنصر و تحولات معنايي آن از منظر ديدگاه هاي مختلف منتقدان مورد نقد و بررسي قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 438
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی