نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1389 , دوره  2 , شماره  5 ; از صفحه 67 تا صفحه 77 .
 
عنوان مقاله: 

رابطه اضطراب امتحان و ويژگي هاي شخصيتي با انگيزش پيشرفت در دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
 
چکیده: 
پژوهش حاضر به منظور بررسي ارتباط بين اضطراب امتحان و ويژگي هاي شخصيتي با انگيزش پيشرفت در دانش آموزان انجام شد. بدين منظور نمونه به حجم 381 دانش آموز با روش تصادفي چند مرحله از مناطق 19 گانه آموزش پرورش شهر تهران، انتخاب گرديد. از پرسشنامه هاي اضطراب امتحان ساراسون (1950)، انگيزش پيشرفت هرمنس (1970) و ويژگي هاي شخصتي نئو، (1985) براي جمع آوري اطلاعات لازم و به منظور تحليل داده ها از روش آماري رگرسيون چند متغيري استفاده شد. يافته ها حاکي از آن است که ويژگي هاي شخصيتي باوجدان بودن و برونگرايي با انگيزش پيشرفت دانش آموزان رابطه معنادار دارد و انگيزش پيشرفت را به ميزان 67.54 پيش بيني مي کند. اضطراب امتحان دانش آموزان با انگيزش پيشرفت در آنان رابطه معنادار و اضطراب امتحان به ميزان 85.83 انگيزش پيشرفت را پيش بيني مي کند. همچنين، اضطراب امتحان با ويژگي هاي شخصيتي بازبودن، باوجدان بودن و عصبيت رابطه معنادار دارد و سه مقياس مذکور به ميزان 34.72 اضطراب امتحان را پيش بيني مي کند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کوشکی، ش.، و هومن، ح.، و یارمحمدی، پ. (1389). رابطه اضطراب امتحان و ویژگی های شخصیتی با انگیزش پیشرفت در دانش آموزان. تحقیقات روانشناختی, 2(5), 67-77. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=148868



Vancouver : کپی

کوشکی شیرین، هومن حیدرعلی، یارمحمدی پروانه. رابطه اضطراب امتحان و ویژگی های شخصیتی با انگیزش پیشرفت در دانش آموزان. تحقیقات روانشناختی. 1389 [cited 2022May22];2(5):67-77. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=148868



IEEE : کپی

کوشکی، ش.، هومن، ح.، یارمحمدی، پ.، 1389. رابطه اضطراب امتحان و ویژگی های شخصیتی با انگیزش پیشرفت در دانش آموزان. تحقیقات روانشناختی, [online] 2(5), pp.67-77. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=148868.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 389 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی