4 SID.ir | بررسي ميزان بي انضباطي هاي دانش آموزان در شرايط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان بي انضباطي هاي دانش آموزان در شرايط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

يکي از عوامل مرتبط با معلم که موجب ايجاد و تداوم مشکلات انضباطي دانش آموزان مي شود، انتخاب و اعمال منابع نامناسب اقتدار از سوي معلم مي باشد. بر اساس طبقه بندي منابع اقتدار اجتماعي توسط فرنچ و راون حداقل پنج منبع اقتدار قانوني، تشويقي، تخصص، مرجع و تنبيهي را مي توان براي معلمان تعريف كرد. براي آگاهي از اثرات اعمال اين منابع اقتدار بر ميزان بي انضباطي هاي دانش آموزان در قالب يک طرح پژوهشي پيمايشي به بررسي نظرات 491 نفر از دانش آموزان دبيرستاني پرداخته شد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهند كه ميانگين بي انضباطي دانش آموزان در شرايط كاربست اقتدار تنبيهي داراي بالاترين و سپس بيشترين بي انضباطي ها به ترتيب در شرايط كاربست اقتدار قانوني، تشويقي، تخصص و کمترين ميزان بي انضباطي در شرايط کاربست اقتدار مرجع رخ مي دهد. همچنين پسرها نسبت به دخترها در شرايط اعمال اقتدار تنبيهي بي انضباطي بيشتري از خود نشان مي دهند. بخش ديگري از نتايج نشان داد که هرچه سطح تحصيلي پدران بالاتر برود ميزان بي انضباطي هاي آنها در شرايط اعمال اقتدار تنبيهي افزايش پيدا مي کند. علاوه بر اين بين سطح پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با ميزان بي انضباطي در شرايط کاربست منابع مختلف اقتدار معلم رابطه معناداري به دست نيامد. بر اساس يافته هاي اين تحقيق مي توان نتيجه گيري کرد که بهتر است معلمان بيشترين استفاده را از منبع اقتدار مرجع نمايند و در مورد دانش آموزان پسر و فراگيراني که از سطح پيشرفت تحصيلي بالايي برخوردار هستند و نيز به طبقات بالاي اجتماعي تعلق دارند، از اقتدار تنبيهي حداقل استفاده را نمايند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 500
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی