مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش هاي روان شناسي باليني و مشاوره (مطالعات تربيتي و روان شناسي) اطلاعات شماره: تابستان 1390 , دوره 1 , شماره 1 ; از صفحه 153 تا صفحه 166 . عنوان مقاله: آموزش هوش هيجاني و اثربخشي آن بر کاهش پرخاشگري نوجوانان پرخاشجوي نویسندگان: كيميايي سيدعلي*, رفتار محمدرضا, سلطاني فر عاطفه آدرس: * دانشگاه فردوسی مشهد چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش هوش هيجاني بر پرخاشگري نوجوانان پرخاشجوي بود. روش پژوهش از نوع تجربي (طرح پيش آزمون پس آزمون) با گروه کنترل بوده است. بدين منظور، ابتدا از بين مدارس راهنمايي ناحيه 5 آموزش و پرورش شهر مشهد به روش خوشه اي تصادفي چند مرحله اي يک مدرسه و از آن تعداد 100 دانش آموز به روش تصادفي ساده انتخاب شدند. آن گاه پرسشنامه خشم نلسون و همکاران (2000) اجرا و تعداد 20 دانش آموز که نمره بالاتري گرفته بودند به عنوان پرخاشجوي غربال شدند و به صورت تصادفي ساده به دو گروه آزمايش و کنترل تقسيم شدند. آزمودني هاي هر دو گروه قبل و بعد از برنامه آموزش هوش هيجاني، پرسشنامه هوش هيجاني شات و پرسشنامه خشم نلسون را کامل کرده و به گروه آزمايش به مدت 10 جلسه برنامه آموزش هوش هيجاني آموزش داده شد. جلسات آموزش بر اساس الگوي چهار بخشي ماير و سالوي (1997)، شامل: مباني نظري هوش هيجاني، به کارگيري و ابراز هيجان و مديريت هيجان ارائه شد. نتايج نشان داد که بين هوش هيجاني و پرخاشگري نوجوانان پرخاشجوي، همبستگي منفي معني داري وجود دارد (۰.۵۶۲-=r). همچنين آموزش هوش هيجاني به بهبود آن و مولفه هاي مربوطه شامل: تنظيم، ارزيابي و بيان و به کارگيري هيجان منتهي مي شود (۰.۰۵>p). به علاوه آموزش اين صفت بر پرخاشگري و مولفه هاي آن شامل: پرخاشگري بدني، ناکامي و ارتباط با همسالان در نوجوانان تاثير معني داري دارد (۰.۰۵>p). بنابراين مي توان نتيجه گرفت که نه تنها هوش هيجاني با پرخاشگري نوجوانان داراي همبستگي منفي است، بلکه آموزش آن باعث افزايش معني دار توانايي شناسايي و مديريت هيجان شده، پرخاشگري را کاهش داده و مي تواند رويکردي در آموزش و درمان آنان باشد. کلید واژه: آموزش(Q2)هوش هيجاني(Q2)پرخاشگري(Q2)نوجوانان پرخاشجوي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: نگرشرفتارآموزش بهداشتایدزعملکرد تحصیلیسلامت عمومیعزت نفسشادکامیصبحانهعزت نفسعملکرد خانوادهاسترس ارجاعات: تاثير آموزش هوش هيجاني بر ميزان سازگاري در دختران فراريتاثير آموزش مولفه هاي هوش هيجاني بر سلامت روانبررسي ميزان کارآيي آموزش مهارت هاي هوش هيجاني بر افزايش آن در نوجوانانارتباط اختلالات رفتاري با هوش هيجاني در دانش آموزان مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير آموزش هوش هيجاني بر پرخاشگري و سازگاري اجتماعي، عاطفي دانش آموزان داراي اختلالات هيجاني و رفتاريهوش هيجانيهوش هيجانيهوش هيجانياثربخشي آموزش هوش هيجاني بر پرخاشگري دانش آموزان پسر سال اول دبيرستان مقالات همایشی مرتبط: تاثیر قصه درمانی شناختی رفتاری بر هوش هیجانی و پرخاشگری دانش آموزان ابتداییتاثیر آموزش مهارت حل مساله و هوش هیجانی بر پرخاشگری نوجواناناثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان تیزهوش دخترانه دوره متوسطه اول شهر گناوهبررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر پرخاشگر متوسطه اول شهر زاهدانهوش هیجانی و جایگاه آن در ارتباطات اثر بخشی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 394 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی