برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير پارامترهاي مختلف بر عملكرد بهينه سيستم مديريت موتور (EMS) به روش DoE

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
 
چکیده: 

يكي از بزرگ ترين منابع آلاينده هوا در شهرهاي بزرگ، خودروهاي در حال تردد در خيابان ها مي باشد كه هزينه هاي كلاني اعم از جاني و مالي را بر شهروندان تحميل مي نمايد. به منظور كاهش اين خسارات، خودروسازان پيوسته فن آوري هاي جديدي را به خدمت مي گيرند، تا ميزان آلاينده هاي خروجي محصولات خود را کم تر نمايند. در سال هاي اخير با توليد خودروهاي مجهز به موتورهاي انژكتوري كه كنترل پاشش سوخت آن ها به صورت الكترونيكي توسط واحد كنترل موتور (ECU) صورت مي پذيرد، دستيابي به اين اهداف تا حدود زيادي ميسر شده است. در اين ميان نحوه تنظيم و كاليبره كردن سيستم مديريت موتور (EMS) اهميتي روزافزون يافته است. مهم ترين وظيفه تنظيم كننده سيستم مديريت موتور، رسيدن به نقطه بهينه آلاينده خروجي، مصرف سوخت و عملكرد خودرو است.
در اين تحقيق از طريق مدل سازي به روش
DoE ضمن كاليبره كردن بهينه سيستم مديريت موتور، هزينه و زمان انجام اين كار نيز كاهش يافته و تاثير پارامترهاي مختلف بر عملكرد آن مورد بررسي قرار گرفته است. براي اين منظور با علم به ورودي هاي موجود نظير دور و بار موتور و خروجي هاي مطلوب مانند آلاينده هاي خروجي و گشتاور موتور از نرم افزار MBC MODEL استفاده گرديده كه از زيرمجموعه هاي نرم افزار MATLAB مي باشد. سپس براي بهينه كردن مدل فوق و اعمال تنظيمات مورد نظر از نرم افزار CAGE استفاده شده است.
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که با استفاده از اين روش مي توان تاثير كاليبراسيون سيستم مديريت موتور را بر پارامترهاي مختلف بررسي نمود و بسته به نياز، هر كدام از آن ها را تغيير داد تا با اعلام آن به واحد كنترل موتور بسته به شرايط موجود، فرمان لازم توسط اين واحد به عملگرهاي موتور داده شود. بدين ترتيب دسترسي به وضعيت بهينه موتور از لحاظ عملكرد، آلاينده هاي خروجي و مصرف سوخت، با کم ترين هزينه و زمان با دقت زياد حاصل مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 882
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی