برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي نتايج آناليز کمي و کيفي سوالات چهار گزينه ‌اي دوره مقدمات پزشکي باليني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: در اغلب دانشکده ‌هاي پزشکي، حتي قبل از اجراي آزمون‌ هاي باليني، يک آزمون چند گزينه‌ اي براي اطمينان از دانش پايه ‌اي فراگيران برگزار مي ‌شود.
روش ‌ها: در دوره مقدمات پزشکي باليني، 3973 سوال 4 گزينه ‌اي مربوط به آزمون‌ هاي يک دوره چهار ساله از 1384 تا 1388 جمع ‌آوري شد. سپس اين سوالات از نظر 10 آيتم کيفي مربوط به وجود خطا در ساختار سوال‌، سطح شناختي سوال و ضريب دشواري و تمييز مورد بررسي قرار گرفتند.
نتايج: نتايج گوياي آن بود که
66.9 درصد از سوالات داراي حداقل يک خطا در ساختار خود بودند. 79.1 درصد سوالات در سطوح پايين شناختي طراحي شده بودند. سوالاتي که داراي سطح پايين شناختي بودند به طور معنا‌داري داراي خطاهاي ساختاري بيشتري بودند. 47.3 درصد سوالات داراي ضريب تمييز مناسب و 28.8 درصد سوالات داراي ضريب دشواري مناسب بودند. در حالي که ارتباطي بين ضريب دشواري و سطح شناختي سوالات به دست نيامد، سوالات با سطح شناختي بالاتر با ضريب تمييز مناسب رابطه معناداري داشتند.
نتيجه ‌گيري: براي بهبود کيفيت آزمون‌ ها و استفاده از نتايج تجزيه و تحليل کمي و کيفي سوالات مي ‌بايست راه‌ کارهاي عملي انديشيده شود. اساتيد مي ‌بايست در زمينه طراحي و استفاده از سوالات مناسب و تهيه بانک سوالات چهار گزينه ‌اي آموزش داده شوند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

وفامهر، و.، و دادگسترنیا، م. (1389). بررسی نتایج آنالیز کمی و کیفی سوالات چهار گزینه ‌ای دوره مقدمات پزشکی بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=141775



Vancouver : کپی

وفامهر وجیهه، دادگسترنیا محمد. بررسی نتایج آنالیز کمی و کیفی سوالات چهار گزینه ‌ای دوره مقدمات پزشکی بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389 [cited 2021June16];10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=141775



IEEE : کپی

وفامهر، و.، دادگسترنیا، م.، 1389. بررسی نتایج آنالیز کمی و کیفی سوالات چهار گزینه ‌ای دوره مقدمات پزشکی بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=141775.



 

 
بازدید یکساله 244 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی