3 SID.ir | ارزيابي ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي ايلام در خصوص وضعيت آموزش باليني
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ارزيابي ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي ايلام در خصوص وضعيت آموزش باليني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت خدمات بهداشتی - درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: ارزيابي ديد‌گاه‌ هاي دانشجويان به منظور بهبود و ارتقاي مستمر کيفيت آموزش باليني، منجر به شناخت و تقويت نقاط قوت و بر طرف ساختن نقاط ضعف آموزش مي ‌گردد. مطالعه حاضر با هدف ارزيابي ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي ايلام در خصوص وضعيت آموزش باليني صورت گرفته است.
روش ‌ها: تعداد 90 نفر از دانشجويان پرستاري و مامايي که حداقل يک دوره کارآموزي بيمارستان را گذرانده بودند، در جريان يک مطالعه توصيفي مقطعي به روش نمونه ‌گيري تصادفي ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. گردآوري داده ‌ها با استفاده از يک پرسشنامه استاندارد صورت پذيرفت. داده‌ ها با استفاده از نرم افزار
SPSS و آزمون T مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج: مهمترين عوامل موثر بر وضعيت آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان مورد مطالعه به ترتيب مربوط به مربي (
85.2 درصد)، برخورد با دانشجو (63 درصد)، نظارت و ارزشيابي (61.5 درصد)، اهداف و برنامه‌ هاي آموزشي (52.2 درصد)، و محيط باليني (42 درصد) بودند. آزمونT  اختلاف معناداري بين ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي در خصوص مولفه ‌هاي حيطه نظارت و ارزشيابي را نشان داد (p<0.004).
نتيجه ‌گيري: بر اساس نتايج اين مطالعه، وضعيت موجود آموزش باليني پرستاري براي حرکت در مسير بهبود مستمر کيفيت، نيازمند توجه بيشتري به تامين امکانات و تجهيزات محيط بالين و بازنگري شيوه‌ هاي ارزشيابي باليني دارد. برنامه ‌ريزي هدفمند و تدوين فرايندهاي مناسب جهت ارزشيابي برنامه ‌هاي آموزشي، همچنين تقويت توانمندي ‌هاي مربيان بالين نيز مي ‌تواند منجر به بهبود وضعيت آموزش باليني گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 204
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی