3 SID.ir | راه‌ هاي پرورش تفکر انتقادي دانشجويان، چالشي بزرگ در آموزش باليني پرستاري

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

راه‌ هاي پرورش تفکر انتقادي دانشجويان، چالشي بزرگ در آموزش باليني پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
 
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اهميت و نقش تفکر انتقادي در پرستاري به خصوص در عرصه‌ هاي باليني، چگونگي دستيابي به اين هدف داراي اهميت زيادي مي ‌باشد. لذا مدرسان پرستاري با چالش چگونگي کمک به دانشجويان خود جهت ارتقاي مهارت ‌هاي تفکر انتقادي خصوصا در عرصه آموزش بالين، روبرو هستند. هدف از اين مطالعه بررسي راه‌ هاي پرورش تفکر انتقادي در دانشجويان، و ارايه پيشنهاداتي در اين زمينه مي ‌باشد.
روش ‌ها: مقاله حاضر نوعي مطالعه مرورري است که با جستجوي کتب و بانک هاي اطلاعاتي نظير
Iranmedex-Irandoc-magiran-SID-Pubmed-Ovid  و ... و با استفاده از کلمات کليدي «تفکر انتقادي »، «دانشجويان»، «آموزش باليني» و «پرستاري» انجام شده است.
نتايج: پرستاران جهت ارايه خدمات و آموزش هدفمند نيازمند تفکر انتقادي هستند. رشد تفکر انتقادي مستلزم فراهم ‌سازي بسترهاي خاصي است. براي ايجاد بستر لازم جهت تفکر انتقادي، دانش، منش، اقتدار، آمادگي و تمرين لازم است. در صورت وجود نگرش و کسب دانش براي ارتقاي تفکر انتقادي نياز به مهارت وجود دارد. اين مهارت ‌ها شامل مهارت هاي عمومي تفکر انتقادي نظير اتخاذ روش علمي، فرضيه‌ سازي، حل مساله، تصميم ‌گيري و مهارت ‌هاي خاص تفکر انتقادي در موقعيت ‌هاي باليني است.
نتيجه ‌گيري: تقويت حيطه شناختي، ايجاد انگيزه، تقويت حيطه عاطفي، ايجاد عدم تعادل، ايجاد فضايي براي کنش متقابل، برقراري توازن بين چالش و حمايت، تکاليف نوشتاري از جمله خلاصه‌ هاي کوتاه (از نظر روش ‌شناسي، خلاصه نمودن مطالب از جمله روش ‌هاي آموزش تفکر انتقادي است)، نوشتن مقاله‌ هاي تجزيه و تحليلي کوتاه، تمرين حل مساله با استفاده از رسانه جمعي، طرح تحقيقاتي و شبيه‌ سازي مواردي هستند که در موقعيت‌ هاي مختلف با تعديل و تغييراتي مي ‌توان جهت رشد تفکر انتقادي دانشجويان استفاده نمود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 383
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی