برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مهارت‌ هاي تفکر انتقادي و ارتباط آن با هوش‌ هيجاني در دانشجويان پزشکي دوره مقدمات باليني در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: مهارت ‌هاي تفکر انتقادي جزو مهارت ‌هاي مهم انسان قرن بيست و يکم شناخته شده، ضرورت توجه به آن در حيطه آموزش به ‌خصوص آموزش پزشکي امري حياتي است. هوش هيجاني نيز، عامل مهم موفقيت در زندگي، تحصيل و شغل مي ‌باشد. به نظر مي ‌آيد اين دو مقوله تفکر انتقادي و هوش هيجاني، هر دو، در امر تربيت پزشکان متعهد موثر باشند. اين پژوهش با هدف بررسي مهارت‌ هاي تفکر انتقادي و ارتباط آن با هوش هيجاني در دانشجويان پزشکي در نيم ‌سال اول سال تحصيلي 89-90 انجام شده است.
روش ‌ها: در اين پژوهش توصيفي - مقطعي، تمامي دانشجويان ترم 6 رشته پزشکي (69 نفر) شرکت داده شدند. مهارت ‌هاي تفکر انتقادي در 5 زيرگروه، توسط آزمون مهارت ‌هاي تفکر انتقادي کاليفرنيا
(CCTST) و هوشبهر هيجاني افراد در 5 مقياس و 15 خرده‌ مقياس، توسط آزمون هوش هيجاني بار-ان (Bar-on) مورد سنجش قرار گرفت. داده‌ ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آماره‌ هاي توصيفي، همبستگي و T-test تجزيه و تحليل گرديد.
نتايج: ميانگين سني دانشجويان، 22 سال بوده، 38 نفر (72 درصد) از آنها، خانم بودند. ميانگين و انحراف معيار نمره تفکر انتقادي به‌ ترتيب
11.96 از 34 و 3.69 محاسبه گرديد. ميانگين نمره مهارت استدلال قياسي (6.12 از 16) به ‌طور معنا‌داري از استدلال استقرايي (4.92 از 14) بالاتر بود. در مورد آزمون هوش هيجاني بار-ان، ميانگين و انحراف معيار نمره‌ کل آزمون، به ‌ترتيب 330.7 (از 450) و 34.29 محاسبه گرديد. هيچ ارتباط معناداري بين نمره تفکر انتقادي و نمره هوش هيجاني يافت نشد؛ تنها خرده ‌مقياس مسووليت ‌پذيري اجتماعي ارتباط معناداري با تفکر انتقادي داشت (r=0.45 و P=0.001).
نتيجه ‌گيري: ميانگين نمره تفکر انتقادي دانشجويان پزشکي در مقايسه با مطالعات مشابه خارجي نامطلوب بود، اگر‌ چه در مقايسه با مطالعات داخلي، تفاوتي وجود نداشت. اين موضوع مي ‌تواند نشانگر ضعف کلي در زمينه پرورش تفکر انتقادي در برنامه ‌هاي آموزشي ما باشد. عدم ارتباط بين هوش هيجاني و تفکر انتقادي، مي ‌تواند به دليل تفاوت در نوع پرسشنامه‌ هاي آنها و ناشي از برآورد نادرست دانشجويان از توانايي ‌هاي هوش هيجاني ‌شان باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 170
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی