1 SID.ir | بررسي عوامل استرس زاي آموزش باليني پرستاري از ديدگاه دانشجويان پرستاري و راهکارهاي عملي در خصوص بهبود کيفيت آموزش باليني
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي عوامل استرس زاي آموزش باليني پرستاري از ديدگاه دانشجويان پرستاري و راهکارهاي عملي در خصوص بهبود کيفيت آموزش باليني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

زمينه و هدف: آموزش باليني بخش اساسي و مهم آموزش پرستاري است و بدون آن تربيت پرستاران کارآمد و شايسته هدفي دور از دسترس است. وجود هر گونه مشکل در آموزش باليني کارائي و بازده اين بخش از آموزش پرستاري را دچار مشکل مي کند. استرس يکي از اين مشکلات است که مي تواند تاثيرات منفي بر کيفيت و بازده کاري داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسي عوامل استرس زاي آموزش باليني پرستاري از ديدگاه دانشجويان پرستاري و راهکارهاي عملي در خصوص بهبود کيفيت آموزش باليني در سال 1382 انجام گرفته است.
روش و ابزار: پژوهش حاضر يک مطالعه توصيفي مقطعي است. جامعه مورد مطالعه شامل کليه دانشجويان مشغول به تحصيل کارآموز در بخش هاي مختلف بيمارستان به جز دانشجويان فن پرستاري مي باشد. نمونه ها به صورت تصادفي و به تعداد 95 نفر انتخاب و مورد بررسي قرار گرفتند. ابزار گردآوري اطلاعات در اين مطالعه يک پرسشنامه سه قسمتي، قسمت اول سوالات مربوط به مشخصات فردي، قسمت دوم سوالات مربوط به عوامل تنيدگي آور بخش بالين و قسمت سوم مربوط به ارائه راهکارهاي عملي ارتقا و بهبود کيفيت آموزش باليني بود.اطلاعات پس از جمع آوري از طريق نرم افزار spss مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج: از 95 دانشجويي که در اين تحقيق مورد بررسي قرار گرفتند 87.4% دختر، 58% در رده سني 22-20 سال، 91.6% مجرد، 71.5% ساکن خوابگاه و 88.4% در مقطع کارشناسي پيوسته مشغول به تحصيل بوده اند. يافته ها نشان داد عواملي نظير زياد بودن تعداد دانشجويان در بخش، هتک حرمت مربي به دانشجو در حضور سايرين، ايجاد استرس توسط مربي در حين انجام وظيفه، وجود ارتباطات غير موثر بين مربي و دانشجو، روشن نبودن اهداف کارآموزي، عدم وجود مربي ثابت در بخشها، فقدان تجربه و عدم تناسب مهارت باليني مربي با واحد تقبل شده، فقدان آمادگي لازم دانشجو هنگام حضور بر بالين بيمار، ترس از ابتلا به بيماري هاي عفوني، در دسترس نبودن وسايل مراقبت از بيمار، انجام مراقبتهاي اوليه از بيمار درحضور ديگران، عدم دسترسي به مربي در مواقع اورژانس، انجام کارآموزي در بخش اورژانس و بخشهاي ويژه و... از عوامل استرس زاي بالين به حساب آمده و نياز است جهت ارتقا کيفيت آموزشهاي باليني پرستاري از مربيان ورزيده و با تجربه به جاي مربيان طرحي استفاده نموده و با استفاده از شيوه هاي آموزشي موثر کيفيت اين آموزشها را ارتقا دهند.
نتيجه گيري: از آنجائي که عوامل استرس زا تاثيرات منفي در آموزش باليني داشته و اهداف آموزش پرستاري را تحت تاثير قرار مي دهد نياز است زمينه هاي لازم جهت حذف يا کاهش اين عوامل فراهم گردد.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 142
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی