5 SID.ir | برنامه ريزي درسي مدرسه - محور راهبردي براي تمركززدايي از نظام برنامه ريزي درسي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

برنامه ريزي درسي مدرسه - محور راهبردي براي تمركززدايي از نظام برنامه ريزي درسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقاله حاضر، به بررسي نقش برنامه ريزي درسي مدرسه – محور در تمركززدايي از نظام برنامه ريزي درسي مي پردازد. تمركززدايي از نظام برنامه ريزي درسي، از مهمترين مسايل تعليم و تربيت در عصر حاضر است که در نظام تعليم و تربيت ايران نيز در اين زمينه ديدگاه هاي متفاوتي وجود دارد. عده اي، نظام برنامه ريزي درسي متمركز را پاسخگوي نيازهاي در حال تغيير نمي دانند و به كاستي ها و ناكامي هاي آن اشاره مي كنند و گروهي ديگر، از نظام برنامه ريزي درسي متمركز در تدوين برنامه هاي درسي حمايت مي كنند. ايده برنامه ريزي درسي مدرسه - محور بر اين پايه استوار است، كه بهترين مكان براي طراحي برنامه درسي آن جايي است، كه معلم و شاگرد در تعامل با يكديگر هستند. برخلاف برنامه درسي مرسوم و متمركز، كه معلم را مجري صرف برنامه درسي قلمداد مي كنند، معلم در اين گونه برنامه درسي، نقش بارزتري نسبت به برنامه هاي درسي سنتي دارد. همچنين، دانش آموزان احساس مي كنند كه يادگيري با نيازهاي آنان بيشتر مرتبط است و برنامه درسي انعطاف پذير بوده و به سادگي موضوع هاي نوظهور را كه با برنامه درسي ارتباط نزديك دارند، تلفيق مي كند. طراحي برنامه درسي مدرسه - محور، از عواملي؛ مانند هدف هاي ملي تعليم و تربيت، يادگيرنده، منابع در دسترس، فرهنگ مردم اطراف مدرسه، محيط مدرسه، راهبردها و نظام ارزشيابي و درجه اختيارات تصميم گيري مدارس درباره برنامه درسي متاثر مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1143
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی