برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان استفاده جوانان از بازي هاي رايانه اي و عوامل موثر بر آن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

اولين رسانه رايج مبتني بر رايانه، بازي هاي رايانه اي بوده اند كه، در دهه هاي پاياني قرن بيستم، شيوع و گسترش حيرت انگيزي داشته اند. اين رسانه كه از تلفيق تلويزيون و رايانه به وجود آمده، كم كم به رقيب پر قدرت تلويزيون تبديل شده و جاي آن را در فعاليت هاي فراغتي بسياري از مخاطبان، به ويژه كودكان و جوانان، گرفته است. هدف اين تحقيق، شناخت نحوه و ميزان استفاده جوانان از بازي هاي رايانه اي و نيز علل و انگيزه هاي آنان براي استفاده از اين بازي ها و نقش عوامل زمينه اي در اين باره بوده است.
روش به كار رفته در اين پژوهش، پيمايش است و جامعه آماري آن، شامل تمام دبيرستان هاي دوره متوسطه نظري شهر تهران است كه به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي، تعداد 432 دانش آموز به پرسشنامه ها پاسخ دادند كه پس از كنار گذاشتن پرسشنامه هاي مخدوش، تعداد 400 پرسشنامه تحليل شد.
طبق يافته هاي پژوهش،
80.7 درصد پاسخگويان از بازي هاي رايانه اي استفاده مي كرده اند كه اكثر آن ها (حدود 46 درصد) همه روزه و يا چند روز در هفته، اين بازي ها را انجام مي داده اند. همچنين يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه بين دلايل و انگيزه هاي موثر بر استفاده پاسخگويان از بازي هاي رايانه اي، آموزشي بودن بازي ها و گريز از محدوديت هاي زندگي واقعي، بيشترين ميزان همبستگي و فشار هنجاري گروه هاي همسال، كمترين ميزان همبستگي را با گرايش پاسخگويان به بازي هاي رايانه اي داشته است. به طور كلي، كساني كه از رسانه هاي جديد استفاده مي كنند، عموما گرايش بيشتري هم به استفاده از بازي هاي رايانه اي دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
Cite:
APA : کپی

فرقانی، م.، و علی زاده، ع. (1386). بررسی میزان استفاده جوانان از بازی های رایانه ای و عوامل موثر بر آن. فصلنامه علوم اجتماعی, -(38-39), 1-29. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=139523



Vancouver : کپی

فرقانی محمدمهدی، علی زاده عبدالرحمان. بررسی میزان استفاده جوانان از بازی های رایانه ای و عوامل موثر بر آن. فصلنامه علوم اجتماعی. 1386 [cited 2021April12];-(38-39):1-29. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=139523



IEEE : کپی

فرقانی، م.، علی زاده، ع.، 1386. بررسی میزان استفاده جوانان از بازی های رایانه ای و عوامل موثر بر آن. فصلنامه علوم اجتماعی, [online] -(38-39), pp.1-29. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=139523>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 724 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی