برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1389 , دوره  2-41 , شماره  2 ; از صفحه 147 تا صفحه 157 .
 
عنوان مقاله: 

تحليل ساختار بازار و اثر انتقال قيمت بر حاشيه بازاريابي در صنعت گوشت گاو ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 

يكي از مهمترين مولفه‌ هاي اثرگذار بر رفاه توليدكنندگان، عوامل بازاريابي و مصرف ‌كنندگان يک كالا، چگونگي انتقال قيمت كالاست. ساختار بازار كالا بر انتقال قيمت اثر مي‌ گذارد. انتقال نامتقارن قيمت با تاثير بر حاشيه بازار، سود عوامل بازاريابي را افزايش و رفاه توليدكنندگان و مصرف ‌كنندگان را كاهش مي ‌دهد. در سال‌ هاي اخير قيمت زياد گوشت گاو، موجب نارضايتي مصرف‌ كنندگان شده است، در حالي كه توليدكنندگان 40 درصد قيمت خرده ‌فروشي را دريافت كرده ‌اند. يكي از عواملي كه سبب افزايش حاشيه بازار يک كالا مي ‌شود، انتقال نامتقارن قيمت‌ هاست كه ممكن است ناشي از ساختار غيررقابتي بازار باشد. هدف اين مطالعه بررسي ساختار بازار و اثر انتقال قيمت بر حاشيه بازاريابي گوشت گاو در ايران است. در اين مقاله، پس از بررسي ساختار، رفتار و عملكرد بازار گوشت گاو، الگوي حاشيه بازار براي دوره 87-1377 برآورد شده است. نتايج نشان مي ‌دهد پراكنش نامناسب كشتارگاه ‌ها و تعداد زياد واسطه ‌ها در زنجيره بازاريابي، ساختار بازار را غيررقابتي كرده، حاشيه بازار را افزايش و رفاه توليدكنندگان و مصرف ‌كنندگان را كاهش داده است. نتايج برآورد الگوي حاشيه بازار نشان مي ‌دهد كه در بازار گوشت گاو ايران، انتقال قيمت ‌ها و هزينه بازاريابي نامتقارن است و موجب افزايش حاشيه بازار شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسینی، س.، و نیکوکار، ا.، و دوراندیش، آ. (1389). تحلیل ساختار بازار و اثر انتقال قیمت بر حاشیه بازاریابی در صنعت گوشت گاو ایران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران), 2-41(2), 147-157. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=138602



Vancouver : کپی

حسینی سیدصفدر، نیکوکار افسانه، دوراندیش آرش. تحلیل ساختار بازار و اثر انتقال قیمت بر حاشیه بازاریابی در صنعت گوشت گاو ایران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران). 1389 [cited 2021October25];2-41(2):147-157. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=138602



IEEE : کپی

حسینی، س.، نیکوکار، ا.، دوراندیش، آ.، 1389. تحلیل ساختار بازار و اثر انتقال قیمت بر حاشیه بازاریابی در صنعت گوشت گاو ایران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران), [online] 2-41(2), pp.147-157. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=138602.



 

 
بازدید یکساله 133 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی