برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1389 , دوره  8 , شماره  2 ; از صفحه 27 تا صفحه 39 .
 
عنوان مقاله: 

تبيين تربيت جنسي دانش آموزان ايراني از ديدگاه مربيان بهداشت مدارس ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: تربيت جنسي کودکان در بستر خانواده و محيط مدرسه همواره مورد توجه و بحث بوده است. آموزش جنسي مساله ايي پيچيده در فرهنگ هر جامعه ايي است. نقش مدرسه و معلم در آموزش و توسعه سلامت جنسي در جوامع محافظه کار کم رنگ مي باشد. هدف از اين مقاله تبيين عقايد، باورها، ارزش ها و هنجارهاي تربيت جنسي از ديدگاه مربيان بهداشت مدارس ابتدايي است.
روش كار: اين مطالعه از نوع کيفي با استفاده از رويكرد جامعه نگر، طراحي گرديد. نمونه ها به روش مبتني بر هدف و داوطلبانه انتخاب شدند. با استفاده از تكنيك بحث گروهي متمركز اطلاعات طي 4 جلسه جمع آوري شد. داده ها به روش موضوعي و تئوري پايه تجزيه و تحليل گرديد.
نتايج: در سه حيطه اصلي دسته بندي شدند: 1) نقش سازماني: 2) ساختار نهادها 3) ويژگي هاي فردي. مفاهيم توصيف کننده نقش سازماني عبارتند از: سياست گذاري و فرهنگ سازماني؛ مفاهيم توصيف كننده ساختار نهادها عبارتند از: نهاد آموزشي و نهاد خانواده و در حيطه ويژگي هاي فردي زيست شناسي، ذات و غريزه، جنسيت و شخصيت كنجكاو توصيف شد. سياست گذاري در چارچوب سازمان به شكل سياست محدود كننده عملكرد آن ها و فرهنگ سكوت حاكم بر سازمان است. خانواده بعنوان يك تعيين كننده مطرح است كه با قدرت تصميم گيري و عدم آمادگي در ارائه تربيت جنسي بر ديدگاه و عملكرد اين مربيان تاثير دارد. در نهاد آموزشي ديدگاه و عملكرد مربيان در يك سيستم پيچيده آگاهي، تسهيلات و تعاملات تحت تاثير قرار مي گيرد. ديدگاه مربيان در پديده مورد مطالعه در تغييرات زيست شناختي شكل گرفته است. ادراكات اين مربيان با پذيرفتن فطرت جنسي در انسان، ساختارگرايي اجتماعي را تاييد نمي كند.

نتيجه گيري: از ديدگاه شرکت کنندگان نهاد خانواده و مدرسه اهميت زيادي در تربيت جنسي کودکان داشتند. اگر چه اين دو نهاد مهم شناخته شدند اما مربيان شركت كننده در اين مطالعه توانمندي کافي براي توسعه و استفاده از اين نهادها در دستيابي به تربيت جنسي کودکان را نداشتند. سياست ها، منابع محدود آموزشي و ساختار فرهنگي خانواده از عوامل بازدارنده در مديريت رفتارهاي جنسي کودکان در مدرسه شناسايي شد. از ديدگاه مربيان بهداشت مدارس اولويت هاي تربيت جنسي دانش آموزان عبارتند از: تغيير فرهنگ در سطح سازمان و نهادها براي تربيت جنسي در مدارس، دستورالعمل اجرايي مشخص براي اين آموزش ها، تامين منابع آموزشي، افزايش دانش و مهارت مربيان مدارس براي مديريت رفتارهاي جنسي دانش آموزان.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ابوالقاسمی، ن.، و مرقاتی خویی، ع.، و تقدیسی، م. (1389). تبیین تربیت جنسی دانش آموزان ایرانی از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی, 8(2), 27-39. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=138583



Vancouver : کپی

ابوالقاسمی ناریا، مرقاتی خویی عفت السادات، تقدیسی محمدحسین. تبیین تربیت جنسی دانش آموزان ایرانی از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 1389 [cited 2021July27];8(2):27-39. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=138583



IEEE : کپی

ابوالقاسمی، ن.، مرقاتی خویی، ع.، تقدیسی، م.، 1389. تبیین تربیت جنسی دانش آموزان ایرانی از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی, [online] 8(2), pp.27-39. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=138583.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 780 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی