برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش هاي شناختي - رفتاري بر تعديل انتظارات غيرمنطقي، بلوغ عاطفي و نارضايتي زناشويي در زنان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد، واحد بویین زهرا، قزوین، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: بدون شک در بروز اختلافات زناشويي عوامل مختلفي موثرند که از ميان آنها مي توان از داشتن انتظارات غيرمنطقي در زندگي مشترک و عدم بلوغ عاطفي نام برد. در اين مطالعه کارآمدي آموزش هاي شناختي - رفتاري در جهت کاهش ميزان نارضايتي زناشويي و افزايش بلوغ عاطفي مورد آزمون قرار گرفته است.
روش: در يک مطاله تجربي، 30 نفر زن متاهل (15 نفر گروه ازمايش و 15 نفر گروه کنترل) در فرهنگسراي خانواده شهر تهران به مدت چهار هفته تحت آموزش شناختي - رفتاري درباره مسايل زناشويي قرار گرفتند. آزمودني ها پرسشنامه نگرش نسبت به ازدواج، پرسشنامه بلوغ عاطفي و پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ را در پيش آزمون و پس آزمون تکميل کردند.
يافته ها: از تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر براي تعيين معناداري تفاوت ميانگين هاي گروه آزمايش و کنترل در متغيرهاي انتظارات غيرمنطقي، بلوغ عاطفي و نارضايتي زناشويي استفاده شد. نتايج نشان داد که اثر متقابل گذشت زمان و تاثير عمل آزمايشي در هر سه مولفه فوق در گروه آزمايش تغيير معنادار ايجاد نموده است.
نتيجه گيري: به نظر مي رسد بتوان با به کارگيري آموزش هاي شناختي - رفتاري، زمينه کاهش انتظارات غيرمنطقي، افزايش بلوغ عاطفي و پيشگيري از بروز نارضايتي زناشويي را فراهم کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 402
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی