برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش خودکارآمدي بر روابط اجتماعي دختران فراري: پژوهش مورد منفرد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: دختران فراري عمدتا در مولفه هوش هيجاني و برقراري ارتباطات اجتماعي مناسب ضعيف هستند. مداخلات متعددي براي بهبود هوش هيجاني و به تبع آن ارتباطات اجتماعي مناسب وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسي ميزان کارايي آموزش خودکارآمدي بر بهبود روابط اجتماعي دختران فراري شهر اصفهان است.روش: آزمودنيهاي اين پژوهش دو دختر فراري ساکن در مرکز ارشاد بهزيستي شهر اصفهان بودند که به تشخيص مسوولان مرکز داراي روابط اجتماعي مختل بودند. براي سنجش ميزان رفتارهاي اجتماعي مثبت از روش شاهد- مدار استفاده شد؛ به اين صورت که چک ليست رفتارهاي اجتماعي مثبت در اختيار مربيان شيفت قرار گرفت و آنها رفتارهاي موردنظر را مشاهده و ثبت مي کردند. در اين پژوهش از روش پژوهشي مورد منفرد با طرح A-B استفاده شده است. در اين روش پژوهشي پس از موقعيت خط پايه، مداخله آغاز شد و طي 12 جلسه مداخله انفرادي، آموزش خودکارآمدي به آزمودنيها ارايه گرديد و هر دو آزمودني يک ماه پس از پايان مداخله به مدت 2 هفته پي در پي تحت آزمون پيگيري قرار گرفتند.يافته ها: يافته هاي اين پژوهش نشان داد که طي تحليل ديداري نمودار داده ها بر اساس شاخص هاي آمار توصيفي و تحليل ديداري، مداخله موردنظر در مورد هر دو آزمودني اثربخش بوده است (با۱۰۰PND ٪  براي هر دو آزمودني).نتيجه گيري: نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد که با افزايش خودکارآمدي، روابط اجتماعي مثبت افراد بهبود پيدا مي کند. بنابراين آموزش خودکارآمدي در اين پژوهش موجب افزايش تعاملات مثبت اجتماعي در دختران فراري شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

آقامحمدی، س.، و کجباف، م.، و نشاط دوست، ح.، و عابدی، ا.، و کاظمی، ز.، و صادقی، س. (1390). اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر روابط اجتماعی دختران فراری: پژوهش مورد منفرد. روان شناسی بالینی, 3(2 (پیاپی 10)), 79-89. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=137197



Vancouver : کپی

آقامحمدی سمیه، کجباف محمدباقر، نشاط دوست حمیدطاهر، عابدی احمد، کاظمی زینب، صادقی سعید. اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر روابط اجتماعی دختران فراری: پژوهش مورد منفرد. روان شناسی بالینی. 1390 [cited 2021December02];3(2 (پیاپی 10)):79-89. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=137197



IEEE : کپی

آقامحمدی، س.، کجباف، م.، نشاط دوست، ح.، عابدی، ا.، کاظمی، ز.، صادقی، س.، 1390. اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر روابط اجتماعی دختران فراری: پژوهش مورد منفرد. روان شناسی بالینی, [online] 3(2 (پیاپی 10)), pp.79-89. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=137197.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 169 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی